به گزارش اکوایران، در اقتصاد سه بخش اصلی وجود دارد که شامل «کشاورزی»، «صنعت» و «خدمات» است. در این بخش‌ها، فعالیت‌های اصلی اقتصادی انجام می‌شود. مرکز آمار در اواخر مهر ماه گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد سهم هر یک از بخش‌های اقتصادی از اشتغال کشور در تابستان امسال چقدر بوده است. این سهم نشان می‌دهد که چند درصد از شاغلان زن و مرد در هر یک از بخش‌های اقتصادی مشغول به کار هستند.

در تابستان 1402 جمعیت زن و مرد شاغل در هر سه بخش اقتصاد افزایش یافته است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که سهم بخش «کشاورزی» از اشتغال زنان و مردان در تابستان 1402 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. بخش «صنعت» رویه معکوسی را در پیش گرفته به طوری که سهم این بخش از اشتغال زنان و مردان با افزایش روبرو شده است.

تغییرات سهم بخش «خدمات» از اشتغال برای زنان و مردان متفاوت است. شواهد آماری نشان می‌دهد که سهم این بخش از اشتغال زنان افزایش یافته اما برای مردان با کاهش مواجه شده است.

کاهش سهم بخش کشاورزی از اشتغال زنان و مردان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دومین فصل امسال، سهم بخش «کشاورزی» از اشتغال زنان 1.1 واحد درصد کاهش یافته و به 14.9 درصد رسیده است. این کاهش سهم برای مردان نیز رخ داده به طوری که سهم کشاورزی از اشتغال مردان از 15.8 درصد در تابستان 1401 به 15.6 درصد در تابستان سال جاری رسیده است.

جمعیت زنان شاغل در بخش کشاورزی در تابستان امسال حدودا 590 هزار نفر و جمعیت مردان شاغل در این بخش حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر برآورد شده است.

بنابراین جمعیت زنان شاغل در بخش کشاورزی افزایش یافته اما سهم این بخش از اشتغال زنان کاهشی شده است. بنظر می‌رسد بالاتر بودن سرعت ورود زنان به بخش‌های صنعت و خدمات علت این پیشامد باشد.

همچنین، جمعیت مردان شاغل در بخش کشاورزی نیز شاهد افزایش بوده اما همچنان سهم این بخش از اشتغال مردان نزولی است. می‌توان گفت بالاتربودن تعداد مردان وارد شده به بخش صنعت نسبت به مردان واردشده به بخش کشاورزی، علت این اتفاق است.

photo_2023-10-22_10-26-17

جمعیت زنان شاغل در بخش صنعت، بالاتر از یک میلیون نفر

بخش «صنعت» در تابستان 1402 شاهد افزایش سهم خود از اشتغال زنان و مردان بوده است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که سهم این بخش از اشتغال زنان از 25.9 درصد در تابستان سال گذشته به 26.5 درصد در تابستان امسال رسیده است.

این نرخ برای مردان از 35.2 درصد در تابستان سال قبل به 35.5 درصد در تابستان سال جاری رسیده است. به بیان بهتر، در تابستان امسال از هر 1000 مرد، 355 نفر صنعتگر بوده‌اند.

در تابستان امسال، جمعیت زنان شاغل در بخش صنعت  از حدود 932 هزار نفر به یک میلیون و 55 هزار نفر رسیده است. البته هنوز بین زنان و مردان شاغل در این حوزه شکاف عمیقی وجود دارد به طوری که جمعیت مردان صنعتگر 6.9 برابر زنان صنعتگر است.

مشارکت 58.6 درصد از زنان شاغل در بخش خدمات

بخش خدمات بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران است به طوری که تقریبا نیمی از شاغلان کشور در بخش خدمات فعالیت می‌کنند.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که در تابستان امسال سهم این بخش از اشتغال زنان افزایش یافته در حالی که این سهم برای مردان با کاهش مواجه شده است. به بیان دقیق‌تر، در تابستان سال جاری 58.6 درصد از زنان شاغل، در بخش خدمات مشغول به کار بوده‌اند. این نسبت 0.6 واحد درصد بیش‌تر از مدت مشابه در سال گذشته است.

البته سهم بخش خدمات از اشتغال مردان روند متفاوتی را در پیش گرفته و کاهشی جزئی داشته است. در تابستان سال گذشته از هر 1000 مرد شاغل، 490 نفر شاغل در بخش خدمات بوده است اما در تابستان امسال این تعداد به 489 نفر رسیده است.

در انتهای شهریور امسال، 2 میلیون و 333 هزار زن و 10 میلیون و 125 هزار مرد در بخش خدمات مشغول به کار بوده‌اند.