به گزارش اکوایران، نرخ مشارکت، شاخصی است که نشان می‌دهد از مجموع افراد 15 ساله و بیشتر، ‌چه تعدادی تمایل به حضور در بازار کار داشته و در این راستا به جست‌و‌جو پرداخته‌اند. بررسی آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، در زمستان 1402 نرخ مشارکت کل کشور افزایش یافته و به 40.8 درصد رسیده است. البته این نرخ در استان‌های مختلف یکسان نبوده است.

شواهد نشان می‌دهد تغییرات نرخ مشارکت در زمستان 1402 نسبت به فصل مشابه در سال 1401 در استان‌های مختلف یکسان نبوده است. به بیان دقیق‌تر در 19 استان کشور،‌ جست‌و‌جوگران شغلی بیشتر شده‌اند. این در حالی است که در آذربایجان شرقی نرخ مشارکت بدون تغییر مانده و در باقی استان‌ها رفتار کاهشی در پیش گرفته است. در ادامه به بررسی نرخ مشارکت استانی در سال 1402 پرداخته شده است.

بازار کار در زمستان 1402 پویاتر شد

مرکز آمار در آخرین گزارش خود اقدام به انتشار نرخ مشارکت در زمستان 1402 کرده است. این داده‌ها نشان می‌دهد در این بازه زمانی، از مجموع 64.8 میلیون نفر فرد در سن کار (15 ساله و بیشتر) در کشور، 26 میلیون و 462 هزار و 540 نفر در بازار کار مشارکت داشته‌اند. به بیان دیگر در زمستان 1402، معادل 40.8 درصد از افراد در سن کار، تمایل به اشتغال و فعالیت در بازار کار داشته و با این هدف به دنبال کار گشته‌اند. شواهد آماری حکایت از افزایش 0.3 واحد درصدی این گروه در مقایسه با زمستان 1401 دارد.

باید توجه داشت که بالارفتن نرخ مشارکت یک پدیده مثبت تلقی شده و نشان دهنده افزایش عرضه نیروی کار و بالا رفتن پویایی این بازار است. آنچه تا کنون مطرح شده، مربوط به نرخ مشارکت کل کشور بوده است. این نرخ در استان‌های مختلف با یکدیگر برابر نبوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ مشارکت در 16 استان کشور بیشتر از میانگین کل کشور بوده است.

030121

زنجان، ‌رتبه نخست نرخ مشارکت را کسب کرد

شواهد آماری نشان می‌دهد در زمستان سال گذشته نرخ مشارکت در استان‌های مختلف در بازه 31.4 تا 50.5 درصد نوسان داشته است. زنجان با کسب نرخ مشارکت 50.5 درصدی بیشترین میزان مشارکت ثبت شده در زمستان 1402 را داشته است. این رقم به این معنا است که در استان زنجان، از هر 2 فرد 15 ساله و بیشتر، یک نفر تمایل به حضور در بازار کار داشته و در این راستا به دنبال شغل گشته است. استان های اردبیل و خراسان شمالی در رده بعدی این رتبه بندی قرار گرفته اند.

البته باید توجه داشت که از میان 31 استان کشور، زنجان تنها استانی است که موفق به کسب نرخ مشارکت بیش تر از 50 درصدی شده است. در باقی استان ها این  رقم در سطح کمتر از 48 درصد قرار داشته است.

در استان‌های ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نیز این شاخص در سطح کمتر از 32 درصد قرار گرفته است. به بیان دقیق تر در زمستان 1402 نرخ مشارکت در ایلام در سطح 31.4 درصدی گزارش شده است. بدین ترتیب استان ایلام کمترین نرخ مشارکت ثبت شده در این بازه زمانی را به نام خود اختصاص داده است. در کهگیلویه نیز نرخ مشارکت در این زمان معادل 32.3 درصد بوده است.  

شواهد آماری حاکی از آن است که تغییرات نرخ مشارکت در استان های مختلف در زمستان 1402 نسبت به زمستان 1401 یکسان نبوده است. به عنوان مثال در زنجان نرخ مشارکت افزایش یافته است. در مقابل ایلامی‌ها شاهد کاهش این رقم در زمستان 1402 بوده اند و تمایل کمتری به مشارکت در بازار کار از خود نشان داده اند.

نرخ مشارکت در 19 استان بالا رفت

پرونده نتایج تحولات بازار کار در سال 1402 در حالی بسته شد که نرخ مشارکت در 19 استان کشور صعودی شده، در یک استان بدون تغییر مانده و در ّباقی استان ها نیز رویه کاهشی در پی گرفته است.

استان خراسان شمالی با افزایش 8.1 واحد درصدی، بالاترین سطح تغییر در نرخ مشارکت را تجربه کرده است. این تغییر نشان می‌دهد که در زمستان 1402 در استان خراسان شمالی، 8 نفر به افراد در سن کاری که تمایل به پیوستن به جرگه جست و جوگران شغلی داشته اند،‌ اضافه شده است.

در مقابل در استان خراسان جنوبی نرخ مشارکت در بازه زمانی مذکور 2.4 واحد درصد کمتر شده است. بدین ترتیب این استان بیشترین سطح کاهش در نرخ مشارکت را در مقایسه با 10 استان دیگری که رفتار کاهشی از خود نشان داده اند، تجربه کرده است.

در زمستان 1402، استان آذربایجان شرقی نیز با ثبت نرخ مشارکت 41.9 درصدی در سطح مشابهی با زمستان 1401 قرار گرفته و هیچ تغییری از خود نشان نداده است.

030121