به گزارش اکوایران، در دهه‌های گذشته حضور زنان در مراکز آموزش عالی از رشد چشمگیری برخوردار بوده و به رشد شاخص‌های توسعه به خصوص در حوزه آموزش منجر شده است. همراه با رشد تصاعدی زنان دارای تحصیلات عالی، نیاز به فضایی جهت حضور این گروه از افراد در بازار کار و استفاده از سرمایه انسانی موجود نیز افزایش پیدا کرده است.

بدین ترتیب می‌توان گفت یکی از چالش‌های اساسی در نظام‌های اقتصادی سراسر کشورهای جهان، ایجاد اشتغال متناسب با تخصص و رشته های تحصیلی برای بانوان دانش آموخته آموزش عالی است. اما ضرورت پیگیری این سیاست‌ها در کدام کشورها بیشتر بوده و بانوان دارای مدرک تحصیلی دکتری، در کدامیک از مناطق جهان شمار بیشتری از افراد را به خود اختصاص داده‌اند؟

آمریکا، صدرنشین بانوان دکتری خوانده در سن کار در سال 2022

بررسی داده‌های منتشر شده توسط سازمان جهانی نیروی کار نشان می‌دهد که در آمریکا در سال 2022، جمعیت بانوان در سن کار دارای مدرک تحصیلی دکتری به 2 میلیون و 167 هزار و 800 نفر رسیده است. از این تعداد 9 درصد تابعه خارجی بوده و باقی آن‌ها در دسته شهروندان آمریکایی قرار داشته اند.

جایگاه دوم این رده بندی نیز به آلمان رسیده است. در آلمان در همان بازه زمانی مجموعا 411 هزار و 100 نفر از بانوان مدرک دکتری داشته و 11.8 درصد آن‌ها تابعه خارجی این کشور اعلام شده اند. بدین ترتیب می توان دریافت که اختلاف شمار زنان تحصیل کرده آمریکا نسبت به کشورهای دیگر بسیار قابل توجه بوده است.

030301

در مقام سوم این رتبه بندی نیز فرانسه با 168 هزار و 500 بانوی دارای مدرک دکتری که 15 سال و بیشتر داشته اند، قرار گرفته است. البته باید توجه داشت که نزدیک به 13 درصد از این افراد شهروند فرانسوی نبوده اند.

ایران، هفتمین کشور دارای بانوان تحصیلکرده در جهان

در سال 2022، در کشور ایران مجموعا 80 هزار و 800 نفر از زنان در سن کار دارای مدرک دکتری بوده اند. بدین ترتیب ایران در رده 7ام بیشترین شمار بانوان دکتری خوانده در سن کار در جهان قرار گرفته است. در آخرین داده های منتشر شده توسط سازمان جهانی نیروی کار اعلام نشده که چند درصد از این زنان ایرانی بوده و چه تعداد از آن‌ها از شهروندان تابعه محسوب شده‌اند. بررسی‌ها همچنین حاکی از آن است که شمار زنان دارای مدرک تحصیلی دکتری در 36 کشور جهان کمتر از ایران اعلام شده است.

030301