به گزارش اکوایران، طبق آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار در سال ۱۴۰۲، نرخ بیکاری کل کشور و همچنین به تفکیک زنان و مردان شاهد کاهش نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده است. از سوی دیگر مشارکت اقتصادی در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و اگر به تفکیک بازار کار زنان و مردان نیز بررسی کنیم روند صعودی را در آن‌ها نیز خواهیم دید.

به این ترتیب می‌توان گفت بازار کار کشور به دلیل کاهش در بیکاری و افزایش در مشارکت وضعیت بهتری نسبت به سال ۱۴۰۱ پیدا کرده است.

نرخ بیکاری کشور به نزدیک ۸ درصد رسید

بررسی‌های آماری حاکی از آن است که نرخ بیکاری کل کشور در سال ۱۴۰۱ معادل ۹ درصد بوده که با ۰.۹ واحد درصد کاهش به ۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. به بیانی می‌توان گفت در سال گذشته حدودا از هر صد نفر که در سن کار  قرار داشته و جویای کار بودند تنها ۸ نفر نتوانستند کار پیدا کنند و شاغل شوند.

بررسی این شاخص به تفکیک زنان و مردان نیز نشان دهنده همین کاهش در سال ۱۴۰۲ بوده است. برای مثال نرخ بیکاری زنان در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۵.۸ درصد بوده که با کاهش در سال گذشته، نرخی معادل ۱۵ درصد را تجربه کرده است. همچنین نرخ بیکاری مردان نیز کاهش یک واحد درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. بر اساس آمارها نرخ بیکاری مردان در سال ۱۴۰۱ معادل ۷.۷ درصد بوده که با کاهش به ۶.۶ رسیده است.

030305

نرخ مشارکت ۱۴۰۲ از ۴۱ درصد رد شد

آمارهای جدید مرکز آمار حاکی از آن است نرخ مشارکت کل کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش همراه بوده است. به طوریکه  نرخ مشارکت در سال ۱۴۰۱، معادل ۴۰.۹ درصد بوده که به ۴۱.۳ درصد در سال گذشته افزایش یافته است. به عبارتی از این آمار نشان می‌دهد حدودا از هر ۱۰۰ نفری که در سن کار هستند ۴۱ نفر در بازار کار حضور دارند (شاغل یا بیکارند).

بررسی آمار نرخ مشارکت به تفکیک زنان و مردان نیز روند صعودی مشابه را نشان می‌دهد. بر این اساس نرخ مشارکت مردان از ۶۸.۲ درصد در سال ‍۱۴۰۱ به ۶۸.۴ درصد در سال ۱۴۰۲ و نرخ مشارکت زنان از ۱۳.۶ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۴.۲ درصد در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

به طور کلی بررسی نرخ مشارکت افزایشی و نرخ بیکاری کاهشی در سال گذشته حاکی از آن است که وضعیت نیروی کار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بهبود پیدا کرده و وضعیت بهتری را تجربه کرده است.