در تاریخ ۹ مهرماه ۱۴۰۳، برای نخستین بار در صنعت بیمه تفاهم‌نامه‌ای دو جانبه میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بیمه تجارت‌نو به منظور ارائه بیمه‌نامه محصولات دانش‌بنیان و فناوری اطلاعات (فاوا) به امضا رسید. این آیین با حضور مهران رضوانی، مدیرعامل بیمه تجارت‌نو، سعید خسروپور، مدیر کل دفتر فناوری‌های نوین و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، و نمایندگانی از وزارت اقتصاد و دارایی، پژوهشکده بیمه، سندیکای بیمه‌گران، پلیس فتا، سازمان ملی هوش مصنوعی و دیگر صاحب‌نظران در ساختمان مرکزی بیمه تجارت‌نو برگزار شد.

بیمه تجارت نو به عنوان یک پیشگام در صنعت بیمه، با رویکردی نوآورانه و استراتژیک به تحلیل ریسک و توسعه محصولات جدید، توانسته است به شکل مؤثری نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان را شناسایی و پاسخ دهد. این شرکت با تمرکز بر دیجیتالی شدن و نوآوری در فرآیندها و خدمات، در مدت کوتاهی به کمترین نسبت خسارت در میان رقبای خود دست یافته و توانمندی‌های قابل توجهی را در مدیریت ریسک‌ها به نمایش گذاشته است. به علاوه، همکاری‌های این شرکت با وزارت ارتباطات و دیگر نهادها، موجب تقویت اقتصاد دیجیتال و ایجاد فضایی مطمئن برای شرکت‌های فناورانه در کشور شده است.

بیمه تجارت نو، پیشگام در نوآوری

در این نشست به اهمیت پیوند و همگرایی صنعت بیمه و شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته شد؛ مسیری که از سال ۸۶ با تشکیل معاونت علمی و تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۹ آغاز شد. در ابتدا حمایت‌ها بیشتر در قالب مالیات و گمرک بود، اما با تدوین آیین‌نامه‌های سال ۱۴۰۱، موضوع حمایت بیمه‌ای نیز به میان آمد. با رفع فاصله میان دانش و صنعت بیمه، اکنون فرصت‌های نوینی پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است. این همکاری، آغازگر مسیر تازه‌ای است که در آن، صنعت بیمه با رویکردی نوآورانه، نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌هایی همچون ICT، بیوتکنولوژی و تجهیزات را شناسایی و پاسخ خواهد داد؛ مسیری که می‌تواند به خلق ارزش‌افزوده‌ای دوطرفه منجر شود.

در راستای این موضوع مهران رضوانی اظهار داشت: «در خصوص رویکرد مدیریت اجرایی شرکت بیمه تجارت نو در حوزه نوآوری، چند نکته مطرح است که می‌تواند در آینده، زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌های جدید با مجموعه‌های مختلف باشد. رویکرد ما در بیمه تجارت نو، با تاکید بر واژه "نو" در پسوند نام شرکت، همواره بر نوسازی استراتژیک و بازآفرینی کسب‌وکار بوده و تلاش بر آن بوده تا تیم مدیریتی تجربیات جدید را بپذیرد و مقاومت ذهنی در برابر آن نداشته باشند. در یک سالی که از آغاز فعالیت تیم مدیریتی جدید شرکت می‌گذرد، ما موفق به ارائه درخواست چهار محصول جدید به بیمه مرکزی شدیم که پیش از این سابقه‌ای نداشتند. همچنین، باید اشاره کرد که طرح ساختاری و استراتژیک بیمه‌های مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 86 ترسیم و در سال 90 در همایشی در حضور دکتر احمدی، معاون وزارت علوم، مطرح شد.

فاصله علم و عمل در صنعت بیمه موجب شد تا از آن زمان تا کنون تاخیری میان علم و عمل پدیدار شود. اما باید گفت از روزی که خدمت رسانی آغاز شد و تا کنون، شرکت بیمه تجارت نو با راهبرد دیجیتال حرکت کرده است. علاوه بر این، گفتنی است که در شرکت بیمه تجارت نو نوآوری به محصولات منحصر نشده و نوآوری در فرآیندها، نوآوری در محصولات و نوآوری در سازمان‌دهی نیز در شرکت بیمه تجارت نو به چشم می‌خورد.

photo_2024-10-01_13-58-37

بیمه تجارت نو، برنده میدان ریسک

به گفته ی رضوانی، تحلیل ریسک در بیمه تجارت نو با رویکردی نوآورانه و بهره‌گیری از ابزارهای مدرن به سمت توسعه‌ای جدید هدایت شده است، به‌گونه‌ای که دستاوردهای آن اکنون آماده عرضه به صنعت بیمه کشور است و به برخی شرکت‌های بیمه نیز معرفی شده است. نتیجه این نوآوری در تحلیل ریسک در پنج ماه گذشته نشان می‌دهد که بیمه تجارت نو کمترین نسبت خسارت را در مقایسه با سایر شرکت‌ها داشته است. این امر نشان‌دهنده توانمندی این شرکت در محدودسازی ریسک‌ها به شمار می‌رود.

رویکرد بیمه تجارت نو همواره بر اساس نوآوری و خلاقیت بنا شده است. این مسیر نیاز به تقویت و توسعه مستمر نوآوری‌ها دارد و تمرکز اصلی شرکت بر این است که ریسک‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون را به‌طور دقیق تحلیل و از تحلیل‌های نادرست که ممکن است به زیان و ضرر شرکت‌ها منجر شود، جلوگیری شود.

پل‌سازی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ICT

سعید خسروپور، مدیر کل دفتر فناوری‌های نوین و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این نشست با اشاره به اهمیت همکاری و تفاهم میان وزارت ارتباطات و بیمه تجارت نو، به دو جنبه کلیدی این همکاری پرداخت و گفت: «این تفاهم‌نامه از دو منظر برای ما حائز اهمیت است. نخست، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) است. در حال حاضر، حدود 10 هزار شرکت دانش‌بنیان در ایران فعالیت دارند که از این تعداد، حدود ۴۴۰۰ شرکت در حوزه ICT مشغول به کار هستند. این شرکت‌ها در حال توسعه و بومی‌سازی محصولات فناورانه‌ای هستند که برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما گفتنی است که فناوری همواره با چالش‌ها و ریسک‌های خود همراه است و استفاده‌کنندگان از این فناوری‌ها، به‌طور مداوم با نوعی ناپایداری و عدم اطمینان مواجه‌اند.

در عرصه جهانی، اقدامات حمایتی متنوعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است که تمرکز آن‌ها به‌ویژه بر حمایت‌های غیرمالی و تسهیل‌گری در توسعه محصولات دانش‌بنیان بوده است. در اینجا بیمه می‌تواند نقش یک حامی بی‌بدیل را ایفا کند؛ نقشی که به خریداران محصولات دانش‌بنیان در کشور اعتماد و اطمینان می‌بخشد و به رونق این بازار کمک می‌کند.

یکی دیگر از موضوعات مهم، ایجاد ارتباط و درک دوطرفه میان بیمه و شرکت‌های فعال حوزه ICT است. درک و شناخت متقابل از محصولات جدید، مسیری است که با همکاری بیمه تجارت نو می‌توانیم با سرعت و دقت بیشتری طی کنیم و به موفقیت‌های چشمگیرتری دست یابیم.

امنیت دیجیتال با حمایت بیمه‌ای

دومین محور مهم در این همکاری، مسئله اقتصاد دیجیتال است. طبق هدف‌گذاری قانون برنامه هفتم، اقتصاد دیجیتال باید 10 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور را تشکیل دهد. برای دستیابی به این هدف، توجه به دو ویژگی اساسی بسیار حائز اهمیت است؛ نخست، نقش شرکت‌های فناور حوزه بیمه‌ای (اینشورتک‌ها) که می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرینی کنند و گام‌هایی جهت بهبود زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان بردارند. شرکت‌هایی در این حوزه در کشور به وجود آمده و در حال فعالیت هستند که باید از آن‌ها حمایت شود. و دوم، موضوع بیمه سایبری است. در حوزه بیمه سایبری، با توجه به مسائلی همچون نشت داده‌ها در حوزه بانکی، نیازمند ورود جدی بیمه‌ها هستیم. هرچند اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و شرکت‌های مرتبط در این حوزه شکل گرفته‌اند، اما لازم است با تقویت و تسهیل‌گری بیشتر، حمایت عملی از این شرکت‌ها انجام دهیم و مسیر را برای رشد و توسعه آن‌ها هموارتر سازیم.»

در پایان سخنرانی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت بیمه تجارت‌نو به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های فنی و بیمه‌ای شرکت بیمه تجارت‌نو و همچنین با توجه به نقش آن به عنوان یکی از بازیگران پیشرو در صنعت بیمه در زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان و دیجیتال، این تفاهم‌نامه را امضا کردند و از درگاه درخواست پیشنهاد بیمه این محصولات رونمایی شد. هدف از این همکاری، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال و محصولات دانش‌بنیان در صنعت بیمه است.