به گزارش اکوایران، آمارها نشان می‌دهد صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در هفته نخست اکتبر (9 تا 16 مهر) کاهش یافته و در این میان صادرات گازوئیل این کشور به کمترین میزان خود در سه سال اخیر رسیده است. علت این کاهش، اعمال ممنوعیت بر صادرات برخی محموله‌های گازوئیل در هفته نخست ماه جاری میلادی اعلام شده است.

به نوشته بلومبرگ، نگهداری‌های فصلی نیز باعث شده تولید پالایشگاه‌های روسیه به کمترین میزان خود در 19 هفته اخیر برسد و همین امر بر کاهش صادرات سوخت مسکو در هفته‌های اخیر تأثیرگذار بوده است.

اما با اقدام مسکو نسبت به برداشته شدن محدودیت‌ها بر فرآورده‌های نفتی باکیفیت در جهت ایجاد ثبات در ذخایر داخلی، صادرات گازوئیل پس از 6 اکتبر دوباره افزایش یافته است. همچنین صادرات نفتا و نفت کوره با افزایش روبه‌رو شده است.

بازار نفت با دقت بر صادرات نفت روسیه نظارت دارد تا میزان تولید نفت خام این کشور را تخمین بزند، چراکه مسکو اطلاعات مربوط به میزان تولید نفت خود را طبقه‌بندی کرده است. همچنین از بازه اول تا هشتم اکتبر، میزان انتقال نفت خام روسیه از طریق دریا با کاهش روبه‌رو شد.

صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در هفته نخست اکتبر به حدود 2/3 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که 91 هزار بشکه در روز کمتر از مدت مشابه در ماه پیشین آن است.

در ادامه به تفکیک صادرات روسیه از بنادر این کشور در بازه 1 تا 8 اکتبر می‌پردازیم:

ارسال محموله‌های گازوئیل روسیه به 740 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده که پایین‌ترین میزان در سه سال گذشته است.

صادرات نفتا با افزایش 16 درصدی در بازه یک ماهه همراه شد و به 570 هزار بشکه در روز رسید که بیشترین میزان از ماه مارس است. ارسال محموله‌های نفتا از ماه گذشته میلادی افزایش یافته و بیشترین مقصد آن، کشورهای آسیایی بوده است.

همچنین صادرات بنزین روسیه به 17 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد که کمترین میزان از ژانویه 2017 است؛ اتفاقی که به ممنوعیت صادرات سوخت خودرو مربوط می‌شود. همچنین بررسی‌ها نشان داد که مسکو در هفته اول اکتبر فعالیتی در زمینه صادرات سوخت جت نداشته است.

در ماه جاری میلادی صادرات نفت کوره روسیه با افزایش 11 درصدی همراه شد و به 843 هزار بشکه در روز رسید که بیشترین میزان از فوریه 2022 است. مقصد صادرات نفت کوره عمدتا کشورهای آسیایی بوده است.