به گزارش اکوایران، تازه‌ترین گزارش شاخص قیمت تولیدکننده در آمریکا که روز چهارشنبه (19 مهر) منتشر شد، نشان می‌دهد در بحبوحه قیمت‌‌های بالاتر حامل‌های انرژی و مواد غذایی، این شاخص در ماه سپتامبر بیش از انتظارات افزایش یافته است؛ با این حال بررسی‌ها نشان می‎‌دهد که فشارهای تورمی مهم در آمریکا همچنان رو به کاهش است.

به نوشته رویترز، شاخص قیمت تولیدکننده در ماه سپتامبر 0/5 درصد افزایش یافته است. این شاخص در ماه آگوست 0/7 درصد رشد داشت. همچنین «شاخص قیمت تولیدکننده هسته» در ماه سپتامبر و در بازه یک ساله با افزایش 2/8 درصدی همراه شده است. همین شاخص در بازه یک ساله در ماه آگوست، 2/9 درصد افزایش یافته بود.

گزارش شاخص قیمت تولیدکننده یک روز پیش از انتشار تازه‌ترین گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا در اختیار عموم قرار گرفته است. انتظار می‌رود در گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، تورم آمریکا در ماه گذشته میلادی تعدیل شده باشد.

این گزارش‌ها با دقت از سوی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) بررسی خواهد شد، چراکه این اطلاعات بر تصمیم آتی فدرال رزرو نسبت به افزایش نرخ بهره تأثیر قابل توجهی خواهد داشت. بانک مرکزی آمریکا باید در جلسه آتی خود تصمیم بگیرد که در بحبوحه رشد قابل توجه بازدهی اوراق قرضه دولتی و درگیری‌های اخیر در خاورمیانه، نیازی به تغییر نرخ بهره وجود دارد یا خیر.

همچنین قیمت کالاهای عمده 0/9 درصد افزایش یافته که علت اصلی این افزایش، رشد 3/3 درصدی قیمت فرآورده‌های انرژی بوده است. قیمت کالاها در آمریکا طی ماه آگوست 2 درصد رشد داشته است.

همچنین رشد 5/4 درصدی قیمت بنزین، بیش از 40 درصد از افزایش قیمت تمام‌شده کالاها را شامل می‌شود. قیمت سوخت جت، برق و گازوئیل نیز افزایش یافته است.

با وجود اینکه تورم هسته در آمریکا در حال کاهش است، اما قیمت‌های بالاتر بنزین و مواد غذایی می‌تواند با افزایش دادن قیمت سایر کالاها، تلاش‌های انجام‌شده برای مهار تورم در ایالات متحده را با مشکل روبه‌رو کند.