به گزارش اکوایران، کسری تجاری ترکیه در ماه نوامبر نیز با کاهش همراه شد که دلیل آن کاهش واردات و افزایش صادرات این کشور برای پنجمین ماه متوالی بوده است.

به نوشته بلومبرگ، این روند نشان‌دهنده کاهش فعالیت اقتصادی است که تحت تأثیر کاهش تقاضای داخلی قرار گرفته چراکه بانک مرکزی ترکیه به روند افزایش قابل توجه نرخ بهره ادامه می‌دهد.

اطلاعات اولیه که توسط وزارت بازرگانی ترکیه در روز شنبه (11 آذر) منتشر شد، نشان می‌دهد ترکیه با شکاف تجاری 5/9 میلیارد دلاری در ماه نوامبر روبه‌رو شد که پایین‌تر از رقم 8/8 میلیارد دلاری در سال گذشته میلادی است.

با وجود ضعیف شدن تقاضا از سوی بازارهای اصلی اروپایی،‌ صادرات ترکیه همچنان مقاومت کرده و با کاهش روبه‌رو نشده است، در حالیکه میزان واردات به کاهش خود ادامه می‌دهد.

کاهش کالاهای وارداتی با رویکرد کنونی بانک مرکزی ترکیه درباره افزایش نرخ بهره، مطابقت دارد چراکه این بانک پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مای، عزمی جدی در کاهش نرخ بهره نشان داده است.

بانک مرکزی ترکیه در ماه نوامبر نرخ بهره را 5 درصد دیگر افزایش داد و به 40 درصد رساند؛ تصمیمی که ششمین افزایش متوالی نرخ بهره بانکی در ترکیه از ماه ژوئن محسوب می‌شود و دوران پول ارزان‌قیمت در این کشور را به پایان رسانده است.

آلمان،‌ امارات متحده عربی و عراق، اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ترکیه در ماه نوامبر بودند. چین، روسیه و آلمان نیز کشورهایی هستند که ترکیه در ماه یادشده بیشترین واردات را از آن‌ها داشته است.

نکات مهم از داده‌های تجاری ترکیه در ماه نوامبر:

  • صادرات با 5/2 درصد افزایش در سال به 23 میلیارد دلار رسید

  • واردات با 5/6 درصد کاهش در سال به 28/9 میلیارد دلار رسید

  • طی 11 ماه گذشته، واردات با 0/5 درصد افزایش سالانه به 332/8 میلیارد دلار رسید، در حالی که صادرات با رشد 0/7 درصدی به 232/9 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد

  • بدون احتساب داده‌های مربوط به انرژی و طلا، نسبت صادرات به واردات تتظیم‌شده با کاهش اندکی روبه‌رو شد و در سطح 95/2 درصد قرار گرفت