به گزارش اکوایران، شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس انتظار دارد افزایش نرخ بهره در ترکیه که در روز پنچشنبه (30 آذر) و به میزان 2/5 درصد رقم خورد، آخرین افزایشِ چرخه انقباضی کنونی این کشور باشد.

به نوشته بلومبرگ، پیش‌بینی گلدمن ساکس در حالی اعلام شده که بانک‌های دیگر انتظار دارند سیاست کنونی پولی در ترکیه باز هم ادامه داشته باشد. دو اقتصاددان به نام‌های «کلمنس گراف» و «بساک ادیزگیل» اعلام کرده‌اند نرخ بهره، بالاتر از میزان کنونی 42/5 درصدی نخواهد رفت مگر اینکه تورم به شکل غافلگیرکننده‌ای بیشتر شود. آن‌ها همچنین پیش‌بینی کرده‌اند هزینه‌های استقراض در ترکیه در سه‌ماهه سوم سال 2024 کاهش می‌یابد و تا پایان سال به 25 درصد می‌رسد.

شرکت‌های خدمات مالی «مورگان استنلی»، «دویچه بانک آگ» و «بوفا سکیوریتیز» همگی انتظار دارند پس از افزایش 2/5 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه، در ماه ژانویه نیز این بانک نرخ بهره را به همین میزان افزایش دهد تا تورم تحت کنترل قرار بگیرد. تحلیل‌گران انتظار دارند نرخ تورم ترکیه در ماه‌های آتی به 70 درصد افزایش پیدا کند.

بنک آو امریکا معتقد است نخستین کاهش نرخ بهره در ترکیه در پایان سال 2024 رقم بخورد؛ البته در صورتی که نرخ تورم به هدف این بانک برای پایان سال یعنی نرخ 36 درصد نزدیک شود. دویچه بانک هم امکان کاهش نرخ بهره بانکی در سه‌ماهه سوم 2024 را رد نکرده است.