به گزارش اکوایران، دلار آمریکا در مسیر بدترین سال خود از زمان آغاز همه‌گیری کرونا قرار دارد،‌ چراکه وال‌استریت پیش‌بینی می‌کند بانک مرکزی آمریکا پس از تحت کنترل در آوردن قیمت‌ها، نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد.

به نوشته بلومبرگ، شاخص دلار آمریکا که توسط اقتصاددانان این شبکه خبری رصد می‌شود با کاهش حدود 3 درصدی همراه بوده که بیشترین کاهش سالانه ارزش پول ملی ایالات متحده از سال 2020 است.

عمده این کاهش در سه‌ماهه آخر 2023 به وجود آمده و دلیل آن اطمینان بیشتر از این موضوع است که فدرال رزرو در سال 2024 نسبت به کاهش نرخ بهره اقدام خواهد کرد. این اتفاق به جذابیت دلار آمریکا ضربه وارد می‌کند زیرا دیگر بانک‌های مرکزی ممکن است برای مدت طولانی‌تر نرخ‌های بهره را در سطوح بالاتر نگه دارند.

نمودار 1

معامله‌گران سوآپ از هم‌اکنون روی کاهش نرخ بهره به میزان دست‌کم 1/5 درصد حساب باز کرده‌اند و انتظار دارند نخستین کاهش در ماه مارس اتفاق بیوفتد؛ این در حالیست که این میزان دو برابر بیشتر از آن مقداری است که سیاست‌گذاران فدرال رزرو در تازه‌ترین جلسه خود در نظر گرفتند. همچنین معامله‌گران یادشده در اواسط نوامبر پیش‌بینی کرده بودند که نرخ‌های بهره به میزان کمتر از یک درصد کاهش خواهد یافت. معامله‌گران اهلِ ریسک نیز معتقدند از زمانی که فدرال رزرو جلسه ماه دسامبر خود را برگزار کرده، وضعیت دلار با یک روند نزولی همراه بوده است.

آماندا سوندستروم، استراتژیست ارز خارجی مستقر در استکهلم به بلومبرگ اعلام کرده:‌ «بازارها در انتظار این سناریو هستند که بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را به اندازه کافی کاهش خواهد داد تا رشد اقتصادی بدون بازگشت دوباره تورم ممکن شود. این موضوع عملکرد دلار را هدایت می‌کند».

آماندا سوندستروم اضافه کرده که دلار احتمالا در سال جدید میلادی نیز ضعیف‌تر خواهد بود زیرا آمارهای اقتصادی ایالات متحده ضعیف‌تر می‌شود؛ با این حال،‌ این کاهش ارزش به قدری نخواهد بود که سرمایه‌گذاران نسبت به دارایی‌های امن مانند دلار، احساس ریسک قابل توجهی پیدا کنند.

همچنین کاهش اخیر ارزش دلار نشان می‌دهد که فرصتی برای بازیابی موقت ارزش پول ملی آمریکا وجود دارد. شاخص قدرت نسبی 14 روزه دلار که توسط بلومبرگ ارائه شده، اخیرا به کمتر از سطح 30 سقوط کرده است؛ اتفاقی که نشان‌ می‌دهد این ارز اکنون بیش از حد فروخته شده و آماده بازیابی ارزش خود است.

یک کارشناس دیگر به بلومبرگ اعلام کرده دلار ممکن است با انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا با نوسان همراه شود. به‌طور خاص،‌ حضور دونالد ترامپ به عنوان کاندیدا می‌تواند با آشفتگی سیاسی همراه شود و دلار را دچار بی‌ثباتی کند.

نمودار 2

کاهش ارزش دلار آمریکا در حالی رخ داده که پوند انگلستان در مسیر ثبت بهترین سال خود از 2017 است و فرانک سوئیس هم سال جاری میلادی را در حالی به پایان می‌رساند که قوی‌‌ترین علمکرد سالانه خود از 2010 را ثبت خواهد کرد.

نمودار 3