به گزارش اکوایران، فعالیت کارخانه‌ای چین در ماه دسامبر به پایین‌ترین سطح خود در شش ماه اخیر رسید؛ موضوعی که باعث شده انتظارات از دولت این کشور برای افزایش اقداماتی که رشد اقتصادی را به همراه دارد،‌ بیشتر شود.

به نوشته بلومبرگ، مرکز ملی آمار چین اعلام کرده شاخص مدیران خرید بخش تولیدی چین به سطح 49 کاهش پیدا کرده است. این آمار حتی ضعیف‌تر از میانگین پیش‌بینی اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ است که آن را 49/6 برآورد کرده بودند.

همچنین معیار فعالیت غیرتولیدی نیز از 50/2 در نوامبر به 50/4 افزایش پیدا کرده و دلیل اصلی آن، گسترش بخش ساخت‌وساز است زیرا دولت چین در ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را سرعت بخشیده است. فعالیت غیرتولیدی چین در سطح 49/3 باقی مانده است.

1

آمارهای مربوط به شاخص مدیران خرید نشانه‌های بیشتری از ضعف در بازیابی اقتصادی چین در ماه‌های پایانی 2023 را نمایان می‌کند. این آمارها احتمالا باعث افزایش فشارها بر سیاست‌گذاران مالی و پولی چین می‌شود تا هر چه زودتر اقدامات لازم را انجام دهند، چراکه رهبران چین متعهد شده‌اند رشد اقتصادی بالا در سال 2024 هم حفظ خواهد شد.

تقاضای ضعیف و اعماد پایین نسبت به اقتصاد در بدتر شدن وضعیت تورم منفی و واردات رو به کاهش چین دیده می‌شود.

از سوی دیگر انتظار می‌رود بدترین بحران مسکن تاریخ مدرن چین ادامه پیدا کند و همین موضوع کاهش تقاضا برای کالاهایی مانند مبلمان و لوازم خانگی را تشدید کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، برای بخش‌های غیرتولیدی، شاخص فعالیت ساخت‌وساز از 55 در نوامبر به 56/9 رسیده است. برخی از تحلیل‌گران انتظار داشتند که با افزایش تلاش دولت برای ساخت پروژه‌های زیرساختی بیشتر با انتشار اوراق قرضه، شتاب ساخت‌و‌ساز قوی باقی بماند.

از سوی دیگر،‌ برخی از صنایع خدماتی، مانند حمل و نقل هوایی، مسکن و خدمات خانگی با کاهش سفرهای مردم به دلیل هوای سرد، سرعت گسترش خود را از دست داده‌اند.