به گزارش اکوایران، شعبه‌های رستوران زنجیره‌ای «کی‌اف‌سی» در چین، ساندویچ مرغ به همراه سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشابه را با قیمت 3 دلار ارائه می‌دهند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر، تنها به فروش غذاهای دارای تخفیف زیاد که کمی به تاریخ انقضای آن‌ها باقی‌مانده، می‌پردازند؛ این موارد تنها بخش کوچکی از تلاش بِرندهای مختلف در چین برای جلب خریداران این کشور است زیرا اعتماد مصرف‌کنندگان به دومین اقتصاد بزرگ جهان، در حال کمرنگ‌تر شدن است.

به نوشته بلومبرگ،‌ تبلیغات مربوط به تخفیف‌های چشمگیر در سراسر خیابان‌های اصلی چین دیده می‌شود؛ از لباس گرفته تا لوازم آرایشی. این موضوع نشان‌دهنده تغییری هشداردهنده در رویه مصرف در میان مردم چین است که باعث به تکاپو افتادن خرده‌فروشان شده است.

فروشگاه زنجیره‌ای علی‌بابا موسوم به «فرشیپو» (Freshippo) که طرفداران زیادی در میان طبقه متوسط و مرفه چین دارد و با گوشت، غذاهای دریایی و محصولات نانوایی باکیفیت و گران‌قیمت خود شناخته می‌شود، در ماه اکتبر اعلام کرد که در حال کاهش قیمت 5 هزار قلم از اجناس خود است. در این فروشگاه همچنین فروش اجناسی که مدت کمی به تاریخ انقضای آن‌ها باقی مانده،‌ افزایش پیدا کرده تا مشتریان بیشتری به علت قیمت‌ پایین‌تر،‌ به خرید آن‌ها اقدام کنند.

فروشگاه زنجیره‌ای آلمانی «آلدی» که اجناس باکیفیت و گران‌قیمت ارائه می‌دهد، سال گذشته میلادی اعلام کرد شعبه‌هایش در چین کالاها را با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسانند. آلدی این شعار را در چین برای خود انتخاب کرد: « کیفیت خوب و قیمتِ به اندازه کافی پایین.»

ارائه قیمت‌های پایین‌تر توسط برندها و شرکت‌هایی انجام می‌شود که به‌طور سنتی خود را به عنوان گزینه‌های برتر برای طبقه متوسط چین در نظر می‌گرفتند. چرخش به سوی ارائه تخفیف نشان‌دهنده تغییری قابل توجه در استراتژی آن‌ها است تا بتوانند در بحبوحه واقعیت جدید اقتصاد چین، فروش خود را افزایش دهند. در این میان، برندهایی مانند «استارباکس» که قیمت‌های خود را کاهش نداده‌اند، در حال واگذار کردن رقابت به رقبایی هستند که محصولات خود را با تخفیف ارائه می‌دهند.

موسسه مالی و خدمات بانکی جی‌پی مورگان چیس در این خصوص اعلام کرده: «هیچ شرکتی از این تغییر در واقعیت اقتصاد چین در امان نیست. ریشه آهسته شدن رشد تقاضا در چین به ضعیف شدن اقتصاد این کشور، وخیم‌تر شدن وضعیت بیکاری و اعتماد شکننده مصرف‌کنندگان مربوط می‌شود. تا زمانی که جنگ قیمت -که در حال حاضر در حال شتاب است- عادی شود، این تخفیف‌ها حاشیه سود را از بین می‌برد.»

قیمت‌های مصرف‌کننده در چین اکنون با بیشترین سرعت در سه سال اخیر در حال کاهش است و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی‌هایی درباره ورود دومین اقتصاد بزرگ جهان به یک مارپیچ تورم منفی است. در حالیکه بانک‌های مرکزی در بسیاری از نقاط جهان بر مهار تورم متمرکز شده‌اند، بانک مرکزی چین متعهد شده تا با استفاده از سیاست پولی، قیمت‌ها را افزایش دهد.

شرکت‌هایی که به ارائه محصولات گران‌قیمت می‌پردازند و هنوز به آن دسته از همتایان خود نپیوسته‌‍‌اند که محصولات را با پایین‌ترین قیمت ممکن ارائه می‌دهند، با تبعات سیاست خود روبه‌رو هستند.

استارباکس که زمانی نیمی از بازار قهوه چین را در اختیار داشت، عنوان خود به عنوان بزرگ‌ترین برند در بازار قهوه این کشور را به یک رقیب محلی موسوم به «لاکین» واگذار کرده است؛ شرکتی که هر فنجان قهوه خود را با قیمت پایین 9/9 یوآن (1/39 دلار) می‌‎فروشد. درآمد برند آمریکایی استارباکس در چین طی سه‌ماهه سوم و چهارم 2023 به ترتیب 822 و 841 میلیون دلار بود، در حالیکه برند لاکین توانست در مدت مشابه به ترتیب به درآمد 6/2 میلیارد یوآن (870 میلیون دلار) و 7/2 میلیارد یوآن دست پیدا کند.

جیسون یو، مدیر عامل شرکت تحلیل آمار «کانتار ورلدپنل گریتر چاینا» -که رفتار مربوط به هزینه‌کرد 62 هزار خانوار در سراسر چین را رصد می‌کند- به بلومبرگ اعلام کرده: «استراتژی قیمت پایین به‌طور گسترده توسط برندهای مختلف در سال 2023 مورد استفاده قرار گرفت زیرا اقتصاد چین تحت فشار قرار داشت و اعتماد مصرف‌کنندگان نیز ضعیف بود. روند کاهش تورم در سال 2024 هم ادامه خواهد داشت.»

با توجه به افزایش حساسیت مصرف‌کنندگان چینی نسبت به قیمت‌ها، شعبه کی‌اف‌سی در چین تبلیغات خود را دو برابر کرده و یک همبرگر ارزان‌تر را در ترکیبی با سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشابه با قیمتی کمتر از 20/9 یوان (2/90 دلار) روانه بازار کرده است. کی‌اف‌سی و بسیاری از برندهای دیگر مانند اپل، نایکی و استارباکس، در بحبوحه کند شدن رشد اقتصادی چین و ضعیف شدن اعتماد مصرف‌کنندگان، انتظار کاهش فروش خود را دارند.

جی‌پی مورگان چیس همچنین اعلام کرده:‌‌ «تقریبا تمام برندهای تدارک غذا، اقداماتی مانند کاهش قیمت را برای جلب نظر مشتریان چینی انجام داده‌اند. در حال حاضر خطرات عمده شامل مدت‌زمان ادامه جنگ قیمتی و سرعت افزایش تقاضا است. باید دید که آیا این برندها در سال 2024 اهداف خود را تغییر می‌دهند یا خیر.»