به گزارش اکوایران، چین میزان رزرو نفت‌کش‌های حامل نفت خام از خاورمیانه را طی روزهای اخیر افزایش داده است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان در بحبوحه اختلالات مربوط به حمل‌ونقل در دریای سرخ، در حال دریافت نفت بیشتری از خلیج فارس است.

براساس گزارش بلومبرگ، در هفته جاری دست‌کم 10 ابرنفت‌کش برای انتقال نفت از خلیج فارس به چین رزرو شدند در حالیکه رزرو این تعداد ابرنفت‌کش طی تنها 3 روز یک اتفاق غیرمعمول به حساب می‌آید. یک هفت پیش از آن، تعداد نفت‌کش‌های رزرو شده بسیار کمتر بوده است.

نمودار 1

به علت تنش‌ها در خاورمیانه به‌ویژه وضعیت مربوط به دریای سرخ، مسیرهای حمل نفت خام با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند و بسیاری از شرکت‌های حمل ضمن خودداری از ورود به دریای سرخ، نرخ‌های حمل‌ونقل را افزایش داده‌اند.

این اتفاق باعث شده خریدارانی مانند چین برای دستیابی به نفت خام به مناطقی روی بیاورند که می‌توان از طریق آن‌ها از مناطق پرتنش دوری کرد؛ مانند دریافت محموله‌های نفت از کشورهای تولیدکننده در منطقه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی.

انتقال نفت از خلیج فارس به آسیا معمولا به وسیله ابرنفت‌کش‌ها انجام می‌شود که می‌توانند حدود 2 میلیون بشکه نفت را جابه‌جا کنند؛ این در حالیست که نفت قزاقستان یا روسیه اغلب توسط کشتی‌های کوچک‌تر حمل می‌شود.

نرخ حمل‌ونقل توسط نفت‌کش‌ها در مسیر خلیج فارس به چین در روز چهارشنبه (16 اسفند) بیش از 51 دلار در هر روز بود که 40 درصد بیشتر از یک هفته قبل‌تر است.