به گزارش اکوایران، پدیده‌ای که اقتصاددانان آن را «منفعت زیبایی» می‌نامند‌، این معنا را دارد:‌ افرادی که دارای ظاهر زیباتر و آراسته‌تری هستند، به کسب درآمد بیشتر تمایل دارند و در شغل‌های خود موفق‌تر می‌شوند. اما آیا شهرها نیز از منفعت زیبایی بهره می‌برند؟

براساس گزارش بلومبرگ،‌ طبق یک مطالعه جدید که توسط دو اقتصاددان شهری انجام شده، به نظر می‌رسد شهرها هم از این پدیده سود می‌برند. مطالعه «جرالد کارلینو» از بانک فدرال رزرو فیلادلفیا و «آلبرت سایز» از موسسه فناوری ماساچوست، ارتباط میان زیبایی شهری و اندیکاتورهای اصلی رشد اقتصادی را مورد بررسی قرار داده‌ است.

برای این منظور، جذابیت شهرها از سوی محققان به یک شیوه منحصربه‌فرد سنجیده شده است: از طریق بازدید توریست‌ها و تصاویر مکان‌های زیبا در شهرها. این مطالعه سنجش زیبایی شهری خود را با معیارهای شهری تثبیت‌شده‌تر مانند پارک‌ها، مکان‌های تاریخی،‌ نزدیکی به سواحل، دریاچه‌ها یا کوه‌ها، اندازه صنعت توریسم و دیگر موارد مورد بررسی قرار داده است.

در این مطالعه، محققان به ارتباط میان ویژگی‌های مکان‌های زیبا، شاخص‌های کلیدی رشد اقتصادی شهرها و احیای مجدد و اصیل‌سازی محله‌ها در مرکز شهر و اطراف آن از سال 1990 تا 2010 نگاه انداخته‌اند.

طبق این مطالعه، شهرهایی که در مقایسه با شهرهای دیگر دو برابر بیشتر مکان‌های دیدنی دارند، از سال 1990 تا 2010 دست‌کم 10 درصد رشد جمعیت و افزایش تعداد مشاغل را تجربه کردند. در واقع، زیبایی شهری به همراه مالیات‌های کمتر به عنوان مهم‌ترین عوامل پیش‌بینی‌کننده رشد کلی جمعیت در شهرها به حساب می‌آید. علاوه بر این، این شهرها تعداد بیشتری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به خود جذب می‌کنند.

زیبایی شهری همچنین باعث ایجاد قیمت‌های خانه بالاتر می‌شود و ارزش خانه‌ها در این شهرها به مرور زمان افزایش بیشتری پیدا می‌کند. قیمت خانه در شهرهایی که در گروه زیباترین شهرها قرار می‌گیرند، 16 درصد بالاتر از شهرهایی است که در این دسته‌بندی قرار ندارند.

مکان‌های زیبا به شکل طبیعی ایجاد نمی‌شوند بلکه محصولی از سیاست عمومی و سرمایه‌گذاری هستند. البته برخی مکان‌ها دارای زیبایی طبیعی بیشتری هستند مانند خطوط ساحلی یا رشته‌ کوه‌های زیبا اما شهرها می‌توانند زیباتر شوند و در نتیجه افراد تحصیل‌کرده و ثروتمند بیشتری را به خود جذب کنند. این اتفاق به وسیله سرمایه‌گذاری در ایجاد پارک‌ها و حفاظت از مکان‌های دیدنی و تاریخی امکان‌پذیر می‌شود.

در واقع،‌ 10 درصد سرمایه‌گذاری بیشتر در پارک‌ها و مکان‌های تفریحی شهرها با افزایش 2/3 درصدی بازدیدهای تفریحی و رشد 1/3 درصدی اشتغال در صنعت گردشگری آن شهرها در ارتباط است.

زیبایی شهری یک ابزار قدرتمند برای رشد اقتصادی و احیای شهرها محسوب می‌شود، اما این ویژگی می‌تواند باعث جابه‌جایی گروهی از شهروندان از مناطق زیبای شهر شود. علت این اتفاق این است که هزینه‌های زندگی مانند اجاره‌بها در این شهرها افزایش می‌یابد و همین امر می‌تواند به عاملی برای خروج بخشی از جمعیت از آن مناطق تبدیل شود.