به گزارش اکوایران، تجارت ترکیه با روسیه با مشکلاتی روبه‌رو شده چراکه تحریم‌های غرب باعث شده‌اند یک خط تأمین کلیدی برای مسکو تحت تأثیر قرار بگیرد.

به نوشته بلومبرگ، صادرکنندگان ماشین‌آلات که در سال 2023 از صادرات قابل توجه ترکیه به روسیه بیشترین منفعت را بردند، اکنون شاهد این موضوع هستند که میزان فروش‌ در روسیه در سال جاری میلادی تا یک میلیارد دلار کاهش یافته است؛ امری که علت آن به گسترش تحریم‌ها و نظارت بیشتر بر اقلامی مربوط می‌شود که به‌طور بالقوه کاربرد نظامی دارند.

این میزان، یک‌سوم فروش سال گذشته میلادی به روسیه بوده و ماشین‌آلات، پمپ‌ها و موتورهای الکتریکی بیشترین کاهش فروش در این زمینه را داشته‌اند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند به نظر ممکن نمی‌رسد هر شرکت جدی در زمینه تولید ماشین‌آلات بتواند علاقه پیشین خود به روسیه را حفظ کند،‌ آن هم در شرایطی که سیستم‌های بانکی و زنجیره‌های تأمین در معرض فشار فزاینده هستند.

این موضوع نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بر روسیه به شکل فزاینده‌ای موثر واقع شده‌ است،‌ حتی در کشورهایی نظیر ترکیه که سعی داشته است با وجود جنگ اوکراین، روابط تجاری خود با مسکو را حفظ کند.

نمودار 1

اطلاعات اولیه که در روز پنجشنبه (16 فروردین) توسط وزارت تجارت ترکیه منتشر شد حاکی از آن است که صادرات این کشور به روسیه در سه‌ماهه نخست سال 2024، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی با افت 33/7 درصدی همراه شده است.

تجارت روسیه و ترکیه به دنبال آغاز جنگ در اوکراین در فوریه 2022 با رشد قابل توجه همراه شد. این اتفاق انتقادهایی به همراه داشت و پس از آن تحریم‌هایی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شد زیرا ایالات متحده و کشورهای اروپایی در نظر داشتند صادرات ماشین‌آلات صنعتی و قطعات یدکی به روسیه را متوقف کنند چراکه این کالاهای صادراتی می‌توانستد به ارتش روسیه کمک کنند.

بلومبرگ در گزارشی در ماه فوریه نوشت: «اتحادیه اروپا اعلام کرده ترکیه، امارات متحده عربی و چین از جمله کشورهایی هستند که محدودیت‌های این اتحادیه در تجارت فناوری‌های تحریم‌شده با روسیه را دور می‌زنند.»

کاهش صادرات به روسیه در سال جاری میلادی در حالی اتفاق افتاده که آنکارا تلاش دارد روابط خود با واشنگتن را تقویت کند، از جمله با نظارت شدید بر تراکنش‌های بانکی مرتبط با روسیه. به دنبال تهدید آمریکا مبنی بر تحریم‌های ثانویه در دسامبر، چین نیز نظارت‌های لازم در مورد ارتباطات مشتریان بانکی با روسیه را افزایش داده است.