به گزارش اکوایران، صنعت خودروهای برقی چین، که در مرکز تنش‌‎های تجاری میان اروپا و آمریکا قرار دارد، قرار است با تازه‌ترین تلاش‌های دولت برای افزایش سرعت رشد آن رونق بیشتری دریافت کند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، این یکی از نکاتی است که پکن درباره برنامه جدید مشوق‌های خود فاش کرده است که قرار است کسب‌وکارها و خانوارها را به استفاده از تکنولوژی‌های پاک تشویق کند. انتظار می‌رود این طرح یکی از برنامه‌های اصلی مشوق‌های امسال چین باشد، با این وجود هنوز ابهاماتی وجود دارد؛ مانند اینکه دولت چقدر می‌خواهد هزینه کند.

چهار ماه بعد از اینکه رئیس جمهور شی جین پینگ پیشنهادی را برای کمک به خانوارها و کسب‌وکارها برای ارتقای وسایل قدیمی‌شان پیشنهاد کرد، جزئیات آن به آرامی بیرون می‌آید.

"مبادله کالاهای کهنه با نو" پتانسیل افزایش سرعت رشد اقتصادی را دارد، که اخیرا پیش بینی شده است ممکن است اندکی پایین‌تر از هدف 5 درصدی چین باشد. این مبادلات همچنین می‌توانند با تشویق به خرید داخلی، صادرات را متعادل کند و برخی نگرانی‌های جهانی درباره "مازاد ظرفیت کارخانجات چین" را کاهش دهد.

دولت‌های محلی مسوول بسیاری از کارهای عملیاتی خواهند بود. شهر سوژو اکنون یارانه‌هایی به ارزش  100 میلیون یوان را برای خودروها (که برای هر خریدار 6 هزار یوان در نظر گرفته است) و 20 میلیون یوان برای لوازم خانگی (حداکثر 1500 یوان برای هر وسیله) اعلام کرده است.

طرح تبادل کالاهای کهنه با نوی چین چیست؟

هدف این برنامه در حقیقت ارتقای ماشین آلات صنعتی و لوازم خانگی است به‌طوری که لوازم قدیمی که انرژی بیشتری مصرف کرده و آلودگی بیشتری هم تولید می‌کنند را از سرویس خارج می‌کند و هزینه‌های مصرف کنندگان و کسب‌وکارها را نیز افزایش می‌دهد.

این طرح از صنایع سنگین چون پتروشیمی و فولاد تا نصب آسانسورهای جدید در ساختمان‌ها گرفته تا مشوق‌هایی برای اسقاط ماشین‌های لباسشویی قدیمی و خرید ماشین‌های جدید با مصرف کمتر را ارائه می‌دهد.

آژانس برنامه‌ریزی اقتصادی ارشد چین می‌گوید سرمایه گذاری در ارتقای ماشین آلات در صنایع کلیدی سال گذشته 4.9 تریلیون یوان (معادل 680 میلیارد دلار) بوده است، و هدف افزایش 25 درصدی آن تا سال 2027 است.

این برنامه چقدر برای چین هزینه خواهد داشت؟

پکن هنوز اعلام نکرده است که آماده است چقدر پول بدهد، با اینحال مقامات برخی از ابزارهای تامین مالی را اعلام کرده‌اند.

در بخش خانوارها، تمرکز دولت مرکزی بر مبادله خودروست. یارانه‌ها به مصرف کنندگانی که قصد خرید خودروی برقی جدید را دارند ارائه می‌شود و دولت‌های مرکزی بخشی از کار را برعهده دارند.  

برای ارتقای لوازم خانگی اما دولت‌های مرکزی همه بار را به دوش دارند که نشان دهنده اولویت کمتر آن برای دولت است.

برای صنایع نیز ترکیبی از یارانه‌ها، سرمایه گذاری دولت در تجهیزات جدید، معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان پاک‌تر و وام‌های تخفیفی برای کمک به ارتقای شرکت‌ها ارائه می‌شود.

این برنامه تا چه اندازه می‌تواند به رشد چین کمک کند؟

به گفته یک اقتصاددان ارشد، بسیاری از هزینه‌ها احتمالا در بودجه فعلی گنجانده شده است و تاثیر آن نیز در هدف رسمی رشد دولت وجود دارد. به‌نظر نمی‌رشد این برنامه به مشوق‌های مالی بیشتر منجر شود؛ اما برای دولت کانال‌هایی ایجاد می‌کند تا پول‌هایی که کنار گذاشته را خرج کند.

یک اقتصاددان دیگر نیز معتقد است باتوجه به هزینه‌های اضافی که این طرح ایجاد می‌کند مشخص کردن اثر آن بر رشد بدون جزئیات مالی دشوار است. در مجموع برآورد او حدود 0.7 واحد درصد از تولید ناخالص داخلی چین بوده است.

آیا این طرح به متعادل کردن اقتصاد چین کمک می‌کند؟

شی خواستار تمرکز بر صنایع پیشرفته شده است، و موفقیت خودروهای برقی چین نمادی از تلاش‌های دولت است. ولی چین همچنین توسط آمریکا و اروپا متهم شده است که بازارهای جهان را با کالاهای ارزان خود پر کرده و کار زیادی برای تشویق تقاضای داخلی انجام نداده است. از اینرو، برنامه مبادله کالا با کمک به خریداران چینی می‌تواند تاحدی به این انتقادات پاسخ دهد.

برای خودروسازان، که با اقدامات متقابل از سوی اتحادیه اروپا مواجه هستند، این طرح سدی بالقوه در برابر کاهش در صادرات فراهم می‌کند. و به‌طور گسترده‌تر، شیوه این حمایت میان خانوارها و صنعت نشان می‌دهد که این برنامه می‌تواند اتکای بیش از اندازه به سرمایه گذاری در مقابل مصرف را جبران کرده و به رشد اقتصادی کمک کند.

 یکی دیگر از اتهامات علیه چین که توسط اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز مطرح شد این است که شرکت‌های بین المللی از تبعیض در بازار چین رنج می‌برند. اما در جلسه توجیحی برنامه جدید چین، یک مقام وزارت بازرگانی چین تاکید کرد که شرکت‌های داخلی و خارجی در این یکسان هستند.

سرنوشت وسایل قدیمی چه می‌شود؟

باتوجه به الزامات استانداردهای بالاتر برای قابلیت بازیافت محصولاتی چون باتری‌های لیتیومی، این برنامه به کسب‌وکارهای چینی می‌کند تا به بازارهای جهانی راه پیدا کنند، به خصوص مناطقی که استاندارهای زیست محیطی بالاتری دارد.

طرح پکن سرمایه گذاری در شبکه‌های بازیافت را نیز دربر می‌گیرد، به‌طوری که 2 هزار ایستگاه به همراه سیستم‌های تدارکاتی امسال در سراسر چین اضافه می‌شوند. به عنوان نمونه، شرکت‌های تجارت الکترونیک و تولیدکنندگان لوازم خانگی تشویق می‌شوند تا لوازم قدیمی را از جلوی درب خانه‌ها جمع کنند.

تا سال گذشته، چین 336 میلیون خوردو و بیش از 3 میلیارد یخچال، ماشین لباسشویی و تهویه هوا داشته است. حتی بازیافت سهم کوچکی از آن کار بزرگی است.