به گزارش اکوایران، رشد اقتصادی کره جنوبی در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها فراتر رفت.

به نوشته بلومبرگ، این رشد ناگهانی احتمال کاهش نرخ بهره در کوتاه‌مدت توسط بانک مرکزی کره جنوبی را کمتر می‌کند. این اتفاق همچنین یک خبر مثبت برای «یون سوک یئول» - رئیس‌جمهور این کشور - محسوب می‌شود که در انتخابات اخیر با چالش‌هایی روبه‌رو شد که ممکن است بر برنامه‌های سیاسی‌اش تأثیر بگذارد.

بانک مرکزی کره جنوبی در روز پنجشنبه (6 اردیبهشت) اعلام کرد در سه‌ماهه منتهی به مارس 2024، رشد تولید ناخالص داخلی در مقایسه با سه‌ماهه پیش از آن، 1/3 درصد رشد داشت؛ این رشد در حالی اتفاق افتاده که اقتصاددانان اجماع داشتند تولید ناخالص داخلی این کشور 0/6 درصد رشد خواهد داشت و بالاترین پیش‌بینی رشد نیز 0/9 درصد بود.

همچنین اقتصاد کره جنوبی نسبت به سال گذشته میلادی 3/4 درصد رشد کرد که از پیش‌بینی 2/5 درصدی اقتصاددانان فراتر رفته است.

نمودار 1

مسیر رشد اقتصادی کره جنوبی

 

این رشد غیرمنتظره، این دیدگاه را در میان سیاست‌گذاران تقویت می‌کند که اقتصاد کره جنوبی در سال جاری میلادی بیش از 2 درصد رشد خواهد داشت. تقاضای جهانی برای محصولات فناوری مانند ریزتراشه‌ها، یکی از اصلی‌ترین علت‌های رشد اقتصادی این کشور بوده است. در عین حال،‌ سایر صنایع کره نیز در حال رشد هستند. در سه‌ماهه نخست 2024، رشد صادرات به 8/3 درصد رسید، در حالیکه رشد صادرات در سه‌ماهه پیش از آن، 5/7 درصد بود.

همچنین سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز در سه‌ماهه نخست به رشد بازگشت؛ سرمایه‌گذاری در این بخش در سه‌ماهه آخر 2023 با کاهش 4/5 درصدی روبه‌رو شده بود.

نمودار 2

میزان رشد در بخش‌های مختلف اقتصاد کره جنوبی

 

علاوه بر این، تولیدات کارخانه‌ای در مقایسه با سه‌ماهه پیشین، 1/2 درصد رشد داشت و در این میان، محصولات شیمیایی و تجهیزات حمل‌ونقل پیشتاز بودند. طبق اعلام بانک مرکزی کره جنوبی، پروژه‌های عمومی و ساخت خانه یک نقش محوری در رشد 4/8 درصدی صنعت ساخت‌وساز در سه‌ماهه نخست داشتند.

بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده:‌ «افزایش غیرمنتظره رشد تولید ناخالص داخلی کره جنوبی در سه‌ماهه نخست حاکی از آن است که اقتصاد این کشور در برابر رویکرد محدودکننده بانک مرکزی، بیش از حد انتظار مقاوم بوده است. این امر می‌تواند باعث شود که بانک مرکزی کره در استراتژی خود برای تعدیل تورم بازنگری کند و نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری در سطح بالا نگه دارد.»

با این حال، ریسک‌هایی برای چشم‌انداز اقتصاد این کشور وجود دارد. بانک‌های مرکزی سراسر جهان نرخ‌های بهره را در سطح بالا نگه داشته‌اند تا تورم مهار شود و از طرف دیگر، تنش‌های خاورمیانه نیز وجود دارد. همچنین پول ملی کره جنوبی هفته گذشته برای مدت کوتاهی تا سطح روانی مهم 1400 وون به ازای هر دلار تضعیف شد و همین امر صدور هشدارهایی در خصوص مداخله سیاست‌گذاران این کشور را در پی داشت.

نگرانی‌های مربوط به بدهی هم بر صنعت ساخت‌وساز این کشور سایه انداخته است و مصرف‌کنندگان با توجه به فشارهای قیمتی، در حال احتیاط بیشتر در خصوص هزینه‌های خود هستند.

رویه تجارت جهانی برای کره جنوبی نویدبخش است و سازمان تجارت جهانی انتظار دارد در ماه‌های ابتدای سال جاری میلادی یک بازیابی تدریجی اتفاق بیوفتد. این سازمان در عین حال هشدار داده هرگونه تنش منطقه‌ای می‌تواند پیشرفت به دست‌‌آمده در تجارت جهانی را از بین ببرد.

در این میان، چین یک نقش محوری را برای همسایه خود ایفا می‌کند. چین همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری کره جنوبی است و صادرات کره به دومین اقتصاد بزرگ جهان در 20 روز نخست ماه آوریل با رشد 9 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی همراه شد. همچنین صادرات کره جنوبی به آمریکا، 22/8 درصد رشد داشته و این میزان برای ویتنام 26/6 درصد افزایش یافته است.