به گزارش اکوایران، در ماه مارس، یک شهر ساحلی آرام در ایالت غربی گجرات هند می‌توانست با شهر داووس سوئیس و جشنواره موسیقی کوچلا، قابل قیاس باشد.

به نوشته سی‌ان‌ان، در آن زمان میلیاردرها و ستارگان سینما از سراسر جهان وارد شهر «جام‌‌نگر» هند شدند و فرودگاه کوچک این شهر، مملو از هواپیماهای شخصی شد. این افراد مشهور و متمول در این شهر حضور پیدا کردند تا در جشن عروسی پسر «موکش امبانی»، ثروتمندترین فرد هند شرکت کنند.

امبانی 67 ساله که رئیس باارزش‌ترین شرکت خصوصی هند به نام «ریلاینس اینداستریز» است، یک نمایش مجلل برای عروسی پسرش به راه انداخت. در این مراسم حدود 1200 مهمان از سیلیکون ولی، بالیوود و فراتر از آن حضور داشتند. علاوه بر این، در میان سلبریتی‌هایی که در این جشن حضور پیدا کردند، نام‌هایی نظیر بیل گیتس، مارک زاکربرگ، ایوانکا ترامپ و ریانا نیز دیده می‌شد.

این جشن سه‌روزه که توجه گسترده مردم هند را به خود جلب کرد، نفوذ فزاینده امبانی در سطح جهان را برجسته می‌کند.

اما موکش امبانی تنها تاجر هندی این مراسم نبود که ثروت و قدرتش در حال تغییر پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. «گوتام ادانی» - بنیان‌گذار شرکت خوشه‌ای گروه ادانی - نیز به این جشن دعوت شده بود. این غول پروژ‌ه‌های زیرساختی با رشد خارق‌العاده در یک دهه گذشته، جهان را مجذوب خود کرده است. آقای ادانی در سال 2022 توانسته بود در مدت کوتاهی با عبور از جف بزوس،‌ به رتبه دوم ثروتمندترین افراد جهان صعود کند.

«روهیت لامبا» - اقتصاددان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا - به سی‌ان‌ان اعلام کرده: «آن‌ها کارآفرینان خارق‌العاده‌ای هستند که توانسته‌اند رشد و توسعه پایدار را در یک محیط سیاسی و تجاری پر جنب‌وجوش و در عین حال گاهی آشفته که در هند وجود دارد، حفظ کنند.»

سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه این دو تاجر متمول در بخش‌های مورد ترجیح «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند، شور و شوق سرمایه‌گذاران را به همراه داشته است.

هند در مسیر تبدیل شدن به قدرت اقتصادی قرن 21 است و برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال رشد هستند و تولیدکنندگانی که کاهش ریسک‌های مربوط به زنجیره تأمین را در اولویت خود قرار داده‌اند، این کشور می‌تواند یک جایگزین بالقوه برای چین باشد.

ریلاینس اینداستریز و گروه ادانی، شرکت‌های بسیار بزرگ و متنوعی هستند که ارزش هر کدام از 200 میلیارد دلار فراتر می‌رود و فعالیت‌ آن‌ها در بخش‌های متفاوت - از سوخت‌های فسیلی و انرژی‌های پاک گرفته تا رسانه و فناوری - گسترش پیدا کرده است.

در نتیجه، این سه فرد - مودی، امبانی و ادانی - یک نقش محوری در شکل‌گیری هند به عنوان یک ابَرقدرت اقتصادی در دهه‌های آینده دارند.

«جان دیویس راکفلر»های جدید

در بمبئی به عنوان پایتخت مالی هند، تأثیرات این دو تاجر در همه جا دیده می‌شود که نقطه آغاز آن یک فرودگاه بین‌المللی شلوغ است که اداره آن بر عهده ادانی است.

 

عکس 1

گروه ادانی یک شرکت خوشه‌ای عظیم در هند است که در زمینه توسعه زیرساخت فعالیت دارد

نام آن‌ها در سراسر شهر دیده می‌شود؛ از لوگوی گروه ادانی در کنار آزادراه‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه که نام شرکت املاک ادانی روی آن‌ها نقش بسته تا موسسات فرهنگی که با نام‌های طایفه امبانی شناخته می‌شوند.

برخی از فضاها و مکان‌ها نیازی به نام این دو تاجر ندارند اما وابستگی آن‌ها به این دو فرد، کاملا آشکار است. در بمبئی همه می‌دانند که چه کسی در آنتیلیا زندگی می‌کند؛ آنتیلیا نام آسمان‌خراش شخصی امبانی و خانواده‌اش است که بنا بر گزارش‌ها برای ساخت آن 2 میلیارد دلار هزینه شده و دارای سه سکوی فرود هلی‌کوپتر و یک تئاتر 50 نفره است.

قدرت و نفوذی که این غو‌ل‌های تجارت هند از آن برخوردار هستند، پیش از این نیز در کشورهایی که دوره‌های صنعتی‌سازی سریع را تجربه کرده‌اند، دیده شده است.

عکس 2

آنتیلیا،‌ محل زندگی امبانی و خانواده‌اش، بمبئی، 17 آوریل 2024

رونامه‌نگاران اغلب امبانی و ادانی را با جان دیویس راکفلر - که در عصر طلایی آمریکا به نخستین میلیاردر این کشور تبدیل شد - مقایسه می‌کنند. عصر طلایی آمریکا، یک دوره 30 ساله در دهه‌های آخر قرن 19 بود. صنعت‌گران در آن دوره آمریکا شاهد رشد چشمگیر سرمایه خود بودند که علت آن به گسترش سریع قطارها، کارخانه‌ها و مراکز شهری در سراسر آمریکا مربوط می‌شد.

در تازه‌ترین مورد در آسیا هم شرکت‌های خوشه‌ای «چبول» در کره جنوبی، برای دهه‌ها بر اقتصاد این کشور سلطه داشته‌اند و بسیاری از آن‌ها از جمله سامسونگ و هیوندای موتور به پیشتازان جهانی در ساخت تراشه و خودرو تبدیل شده‌اند.

«جیمز کرابتری»، نویسنده کتاب «میلیاردر راج» درباره ثروتمندان هند می‌گوید: «هند در میانه دوره‌ای است که آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر آن را پشت سر گذاشته‌اند. بریتانیا در دهه 1820، کره جنوبی در دهه 1960 و 1970 و چین در دهه 2000.»

او افزوده: «این طبیعی است که کشورهای در حال توسعه به دوره‌های رشد سریع وارد شوند که طی آن انباشت درآمد در بالاترین سطح، افزایش نابرابری و نمونه‌های زیادی از سرمایه‌داری دیده می‌شود.»

اقتصاد هند بسیاری از این ویژگی‌ها را دارد. در سال 2023، ارزش اقتصاد این کشور جنوب آسیا به 3/7 تریلیون دلار رسید و اکنون پنجمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود. در یک دهه‌ای که مودی نخست‌وزیر هند بوده، این کشور چهار پله در رتبه‌بندی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان صعود کرده و بریتانیا را پشت سر گذاشته است.  

 

عکس 3

بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان

پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد هند به راحتی می‌تواند در سال‌های آینده رشد سالانه دست‌کم 6 درصدی را تجربه کند، اما کارشناسان اعلام کرده‌اند اگر این کشور می‌خواهد به یک ابَرقدرت اقتصادی تبدیل شود، باید رشد 8 درصدی یا بیشتر را در دستور کار قرار دهد.

گسترش مداوم می‌تواند هند را به رتبه‌های بالاتر در فهرست بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان سوق دهد و برخی پیش‌بینی می‌کنند این کشور جنوب آسیا تا سال 2027 به رتبه سوم خواهد رسید و پشت سر آمریکا و چین قرار می‌گیرد.

علی‌رغم این موفقیت‌ها، بیکاری و نابرابری فزاینده جوانان همچنان جزء معضلات سرسختانه هند باقی مانده است. براساس گزارش بانک جهانی، این کشور در سال 2022 از نظر تولید ناخالص داخلی (GDP) به ازای هر فرد که معیاری برای سنجش استانداردهای زندگی است، رتبه پایین 147 را به خود اختصاص داد.

از زغال سنگ به انرژی خورشیدی، از نفت به اینترنت

برای تقویت رشد،‌ دولت نارندرا مودی یک پروژه عظیم تحول زیرساخت را آغاز کرده و برای ساخت جاده‌ها،‌ بنادر، فرودگاه‌ها و خطوط آهن،‌ میلیاردها دلار هزینه کرده است.

دولت این کشور همچنین به‌شدت اتصال دیجیتال را ترویج می‌کند که می‌تواند تجارت و زندگی روزمره را بهبود بخشد.

همزمان با آغاز انقلاب مربوط به تحول زیرساخت‌های هند، ادانی و امبانی به متحدان کلیدی مودی تبدیل شده‌اند.

«گیدو کوزی» - استاد اقتصاد کلان در دانشگاه سنت گالن در سوئیس - اعلام کرده: «ریلاینس اینداستریز و گروه ادانی شرکت‌های انحصاری معمولی نیستند و بسیار پویا محسوب می‌شوند. این دو گروه تجاری نه تنها «نقش مهمی» در ایجاد زیرساخت‌ها ایفا می‌کنند که به «رشد مستقیم» کمک می‌کند، بلکه با تقویت اتصال از طریق نوآوری دیجیتال، به‌طور «غیر مستقیم» باعث توسعه هند می‌شوند.»

شرکت ریلاینس در سال 1957 به عنوان یک شرکت کوچک تولید نخ توسط پدر امبانی در بمبئی تأسیس شد. در دهه‌های آینده،‌ ریلاینس به یک شرکت خوشه‌ای عظیم تبدیل شد که در حوزه‌های انرژی، محصولات پتروشیمی و مخابرات فعالیت دارد.

به دنبال مرگ پدر، امبانی دارایی‌های اصلی نفت و پتروشیمی این شرکت را به ارث برد و سپس میلیاردها دلار برای تبدیل شدن آن به یک هیولای فناوری هزینه کرد.

در کمتر از یک دهه، امبانی نه تنها بخش مخابرات هند را بهبود بخشیده، بلکه در بخش‌های مختلف از رسانه گرفته تا خرده‌فروشی به یک بازیگر برتر تبدیل شده است.

عکس 4

پس از معرفی شبکه تلفن همراه «جیو» (Jio) در سال 2016، امبانی به‌طور قابل توجهی

به گسترش ارتباطات و اینترنت هند سرعت بخشید

جاه‌طلبی و سرعت امبانی در رشد، مانند ادانی است که اکنون صنایع مختلفی را -از بنادر و الکتریسیته گرفته تا حوزه دفاعی و هوافضا- مدیریت می‌کند. گوتام ادانی 62 ساله فعالیت خود را با تجارت الماس آغاز کرد و سپس در سال 1988، یک تجارت کامودیتی آغاز کرد که بعدا به شرکت خوشه‌ای گروه ادانی تبدیل شد.

طبق اعلام کارشناسان، تمرکز فعلی این شرکت بر فرودگاه‌ها،‌ جاده‌ها و انرژی، آن را به یک فرصت سرمایه‌گذاری بلندمدت منحصربه‌فرد تبدیل کرده است.

در حالیکه این دو شرکت عمده سرمایه خود را از طریق سوخت‌های فسیلی به دست آورده‌اند، آن‌ها اکنون در حال سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار در بخش انرژی‌های پاک هستند. این تغییر به سوی انرژی‌های پاک در حالی رخ داده که هند اهداف اقلیمی جاه‌طلبانه‌ای برای خود متصور شده است.

هند که اقتصادش دارای سریع‌ترین رشد در میان کشورهای توسعه‌یافته جهان است، شرکت‌های خوشه‌ای دیگری نیز دارد. شرکت «گروه تاتا» که 156 سال قبل تأسیس شد، قدرت و تأثیر زیادی در بخش‌های مختلف این کشور دارد،‌ از تولید فولاد گرفته تا صنعت هوایی.

نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت

امبانی و ادانی به عنوان قهرمانان نخست‌وزیر هند در نظر گرفته می‌شوند. سیاست‌مداران برجسته احزاب اپوزیسیون هند اغلب روابط مودی با ابرثروتمندان این کشور را زیر سوال برده‌اند و رشد چشمگیر ادانی در سال گذشته میلادی نیز به یک موضوع مهم تبدیل شده بود.

عکس 7

موکش امبانی (راست) در کنار نارندرا مودی در مراسم فارغ‌التحصیلی یک دانشگاه در ایالت گجرات در غرب هند،‌ 19 اکتبر 2013

از سوی دیگر، گروه ادانی توانسته میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری جدید خارجی جذب کند، از جمله به واسطه شرکت‌های آمریکایی.

کارشناسان معتقدند سطحی از نزدیک بودن میان سیاست‌مداران و تاجران برجسته در یک کشور می‌تواند منجر به رشد سریع‌تر آن کشور شود. با این حال، سلطه بدون نظارت این شرکت‌های عظیم می‌تواند رقابت و نوآوری را از بین ببرد و در نهایت منجر به رکود اقتصادی شود.

دولت جدید هند باید از طریق تسهیل در جمع‌آوری پول برای شرکت‌های کوچک‌تر و خلاص شدن از شر قوانین قدیمی، از جمله قوانین مربوط به زمین و کار که می‌تواند مانع از انجام تجارت شود، کارآفرینی و نوآوری را تشویق کند و به تأسیس شرکت‌های بیشتر بپردازد. انجام ندادن این کار می‌تواند رشد آینده هند را به شکل منفی تحت تأثیر قرار دهد.