به گزارش اکوایران، صندوق سبز تنها نهاد مالی تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست، با هدف تقلیل آلاینده‌های محیط زیستی و جلوگیری از تخریب محیط زیست تأسیس شد. خبری که علی عبدی زاده، مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست، آن را منتشر کرد.

صندوق ملی محیط‌زیست در چارچوب مفاد اساسنامه ذی‌ربط نسبت به تأمین و تجهیز منابع مالی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های محیط زیستی اقدام می‌کند. علی عبدی‌زاده مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست در این باره گفت: از اردیبهشت سال جاری با رویکرد اصلاحی و توسعه‌ای درصدد آسیب‌شناسی‌های تخصصی برآمدیم و در کلیه فرآیند‌های جاری در صندوق ملی محیط زیست اعم از فنی، بودجه و مالی، اداری و تشکیلاتی، مالیاتی و حقوقی با نگاه اصلاحی و نظارتی وارد شده‌ایم.

او ادامه داد: از آنجا که بررسی و آسیب شناسی‌های انجام شده در حوزه‌های عملکردی و اجرایی می‌بایست از سوی کمیته‌های تخصصی انجام شود؛ تشکیل کمیته‌های مختلف تخصصی با ترکیب افراد مجرب حوزه‌های مربوطه ضروری به نظر می‌رسد. این کمیته‌ها قرار است ضمن هم‌افزایی در بررسی و تحلیل داده‌های هر بخش، علاوه‌بر پیاده‌سازی اصل انضباط بخشی، حسب مورد نسبت به ارائه راهکار مناسب مالی، قانونی و فنی و حقوقی اقدام کنند. در همین راستا یکی از الزامات قانونی اجرای وظایف صندوق، همکاری و مشارکت با یکی از بانک‌های عامل مورد تأیید بانک مرکزی است.

استارت راه اندازی «صندوق پروژه» با کمک بیمه‌ها 

 «صندوق پروژه» از دیگر نهادهایی است که قرار است در تعامل با صنعت بیمه کشور راه‌اندازی شود و هدفش جلوگیری از تأثیرگذاری آلودگی‌های مخرب محیط زیستی بر ضریب خسارت رشته‌های بیمه‌ای، درمان تکمیلی و عمر و زندگی با رفع آسیب‌های محیط زیستی و پیشگیری از اشاعه آن است. 

راه اندازی این صندوق و همچنین فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تأسیس «صندوق سبز» و انتشار «اوراق سبز» برای نخستین‌بار در کشور با هدف متنوع‌سازی روش‌های تأمین مالی نیز در دستورکار این سازمان قرار دارد.