به گزارش اکوایران، «مالیات بر درآمد صنف سوپرمارکت‌ها و مواد پروتئینی، خرده فروشی‌ها و برخی صنوف دیگر به 8 و نیم درصد کاهش یافت» خبری که رئیس اتحادیه صنف سوپرمارکت‌ها و مواد پروتئینی تهران آن را اعلام کرد. 

شاهرخ شریفی، با اشاره به اینکه با بررسی نرخ سود اقلام سوپرمارکتی و هزینه‌های این صنف، تعیین مالیات 10 درصد بار سنگینی بر اعضای این صنف تحمیل می‌کرد، گفت: اتحادیه درخواست خود را در کمیسیون بیمه و مالیات اتاق اصناف تهران مطرح و پس از تصویب در کمیسیون، موضوع از سازمان امور مالیاتی تهران پیگیری شد که سرانجام مستندات ارائه شده از سوی کارشناسان سازمان امور مالیاتی پذیرفته و کاهش ضریب مالیاتی به تصویب رسید و مالیات بر درآمد این صنف  از 10 به 8 و نیم درصد کاهش پیدا کرد.

پیش‌تر هم مالیات تولیدی‌ها کاهش یافته بود

این خبر در حالی منتشر شده که در مرداد ماه نیز سازمان امور مالیاتی، تعدیل نرخ ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم از 25 درصد به 20 درصد،  را برای عملکرد سال 1402 واحدهای تولیدی اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد. 

نرخ مالیات عملکرد واحدهای تولیدی، در راستای حمایت از تولید، معادل 5 درصد کاهش یافت که این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور بود.

همچنین با توجه به انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، ادارات امور مالیاتی مکلف‌ شدند با رعایت مقررات، در زمان رسیدگی نسبت به کاهش نرخ مذکور اقدام کنند همچنین در صورتی که مالیات اضافه دریافت شده باشد،‌ با رعایت مقررات مواد 242 و 243 قانون مالیات‌های مستقیم قابل استرداد خواهد بود.