به گزارش اکوایران به نقل از ایسنا، نخستین محموله خودروهای وارداتی، شامل ۵۵ دستگاه خودروی سواری از بندر سیریک ترخیص شد.

کوهی، مدیر بنادر و دریانوردی سیریک اعلام کرد که نخستین محموله خودروهای وارداتی از بندر سیریک، پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص شده است. این محموله از مبداء امارات وارد و به یکی از کشورهای همسایه ترانزیت خواهد شد

این خبر در بسیاری از رسانه‌ها با عنوان «خودروهای وارداتی از بندر سیریک ترخیص شدند» منتشر شد. در صورتی که این خودروها به کشور دیگری ترانزیت شدند. مدیر بنادر و دریانوردی سیریک تأکید کرد که این محموله، پس از انجام تشریفات گمرکی، به مقصد یکی از کشورهای همسایه منتقل شده علت این اقدام توسعه اقتصاد دریا محور و سواحل مکران در شرق هرمزگان اعلام شده، و به زودی نیز شاهد ورود محموله‌های بعدی خودرو در این بندر خواهیم بود.

اهمیت ترانزیت برای ایران

بسیاری از صاحب‌نظران بر این باور هستند که ایران باید مسیر توسعه خود را بر پایه کریدورهای ارتباطی و جایگاه استراتژیک خود برای ترانزیت جهانی تعریف کند. سواحل مکران در این استراتژی جایگاه ویژه‌ای دارند. اهمیت این سواحل، از تاکید مکرر رهبر انقلاب، و روسای جمهور بر توسعه آن در تمام سال‌های اخیر مشهود است. 

ویژگی استراتژیک بندر سیریک

بندر سیریک با ۵۱ هکتار پس‌کرانه و ۳۱ هکتار حوضچه عملیات، ظرفیت مناسبی برای واردات و ترانزیت خودرو دارد.

این بندر در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد و با فاصله کوتاه به بنادر عمان و امارات، برخورداری از دو رمپ فلزی، یک اسکله ۱۰۴ متری تخلیه و بارگیری و همچنین سه رمپ خدماتی، ظرفیت قابل توجهی برای پذیرش کالاهای وارداتی و صادرات به این کشورها دارد.