جزییات گشایش اقتصادی دولت

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت عنوان کرد که در روز ۲۲ مرداد طرحی در جلسه سران قوا به تصویب رسید که با موافقت مقام معظم رهبری، گشایشی در اقتصاد به‌وجود می‌آید.

اگرچه رییس‌جمهور به جزییات این طرح اشاره نکرد اما همین اظهار نظر گمانه‌زنی‌ها را در مورد طرح اقتصادی دولت داغ کرد؛ گمانه‌هایی که از تحولات بین‌المللی کشور تا تصمیمات داخلی شامل می‌شد. پس از چندی خبر مخالفت رییس دو قوه دیگر به گوش رسید و طرح گشایش اقتصادی به صورت پیشنهاد ماند.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرده‌بود: دولت به‌دنبال امکاناتی هست تا مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود، به جای خرید ارز و طلا، به هر میزانی که می‌توانند نفت بخرند.

طرح پر سر و صدای دولت بدون آن‌که مشخص شود چیست، از دستور کار خارج شد و این‌بار هم قرعه به نام آقای جهانگیری افتاد تا مانند دلار ۴۲۰۰ تومانی، اعلام کند: متاسفانه این طرح که گفته می‌شد می‌تواند تا ۱۴۰ هزار میلیارد برای دولت ایجاد کند، به‌دلیل برخی ناهماهنگی‌ها از دستور کار خارج شد،

بنابراین همان‌طور که منتقدان در یک ماه اخیر گفته بودند هدف طرح اقتصادی دولت، بهبود معیشت و رفاه مردم نبود، بلکه جبران کسری بودجه بود رقمی معادل ۱۴۰ هزار میلیارد تومان، یعنی یک سوم بودجه مصوب دولت در سال ۱۳۹۹.

طرح اقتصادی دولت  به یک ماه نرسیده با شکست مواجه شد در این ویدیو ببینید که چی چیزی برای مردم گشایش اقتصادی است و به بهبود رفاه آن‌ها کمک می‌کند.

نظرات مردم در مورد گشایش اقتصادی:

- کلا باید در ساختار اقتصادیمون یه تغییری صورت بگیره تا این گشایش اتفاق بیفته.

- ارزونی و رفاه حال مردم.

- با این روندی که کشور جلو میره هیچی، هیچ گشایشی نیست.

- از تولیدکننده حمایت بشه.

- قیمت‌ها خیلی رفته بالا و زندگی برای ما کارگرها سخت شده.

- درآمد و هزینه‌ها در تولید، خدمت و کشاورزی با هم همخونی داشته باشن.

- من بتونم خونموعو کنم، ماشینمو عوض کنم، مسافرت برم و بدهی بانکیمو بدم.

- قیمت‌ها روز به روز داره میره بالا و از نظر کاری همه در فشارن، جوونا همه بیکار.

- یه ترکیبی از رشد پایدار و همزمان کنترل تورم.

- مجموعه‌ای از سیاست‌ها باید در پیش گرفته بشه تا اقتصاد کارکرد خودشوداشته باشه و عاملی که می‌تونه گشایش اقتصادی باشه بهبود روابط خارجی و رفع تحریمه.