بازار ارز از تیر ماه دچار التهاب شد. هر چه به پایان تابستان نزدیکتر شدیم، بر التهابات بازار نیز افزوده شد. مکانیزم ماشه، بهانه اولی بود که برخی از آن، به عنوان دلیل افزایش تقاضا نام میبرند. دلار با ماشه تا ۲۷ هزار تومان هم پیش رفت. اما پس از افول جو ناشی از ماشه نیز بازار ارز آرام نشد. حتی با شروع پاییز، نیز دمای قیمتها در بازار ارز در مسیر افزایشی حرکت کرد و در هفته اول مهر ماه به کانال ۲۹ هزار تومان صعود کرد. 

تردید معامله‌گران در یک‌قدمی دلار ۳۰ هزار تومانی

خاطره مهر ۹۷

بازار ارز در ابتدای پاییز ۹۹ به کانال‌های تاریخی جدیدی رسید؛ اما مهر ماه، برای معامله گران بازار ارز یک خاطره ویژه دارد. 

در مهر ۹۷ دلار در بازار آزاد تا ۲۰ هزار تومان هم پیش رفت، اما از میانه ماه با افت قابل توجه همراه شد و در ادامه سال تا ۱۰ هزار تومان نیز عقب رفت. 

آیا مهر ۹۹ می‌تواند تکرار مهر ۹۷ باشد؟ برخی، عدم قطعیت‌ها در اقتصاد ایران، محدودیت‌های ایجاد شده در سمت عرضه بازار، و نزدیکی انتخابات آمریکا را عواملی برای سطح تقاضای بالای اسکناس آمریکایی عنوان می‌کنند. 

ضمن اینکه سال ۹۷، اولین سال تحریم بود و دست بانک مرکزی در مدیریت ذخایر ارزی بازتر بود. با اینحال، فعلا برای دلار ۳۰ هزار تومانی، خریداری وجود ندارد. 

به نظر خبر رویترز مبنی بر افزایش قابل توجه فروش نفت ایران، این ترس را در معامله‌گران ایجاد کرده است که دلار فعلا قصد عبور از ۳۰ هزار تومان را ندارد. 

میلاد حاتمی خبرنگار «اکوایران» امروز برای مخابره جو بازار، به میدان فردوسی رفت. مشاهدات میدانی گرچه نشان از شلوغی فیزیکی در بازار داشت، اما عمق بازار و حجم خرید و فروش را بالا نشان نمی¬داد. به نظر تنها متقاضیانی برای خرید ارز سهمیه¬ای در صرافی¬های دولتی وجود دارند و صرافی¬های دیگر، مشتری چندانی در طول روز نداشتهاند. این مسئله نشان میهد آنچه که بازار را به این سطح قیمتی رسانده، بیشتر ناشی از محدودیتهای سمت عرضه بازار است؛ محدودیتهایی که در خصوص صادرت نفتی و غیرنفتی در سال جاری تشدید شده است. موضوعی که بارها از سوی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز عنوان شده است. با اینحال، یکی از سیاستهایی که محدودیتهای سمت عرضه را تشدید کرده، ادامه تخصیص دلار ارزان به واردکنندگان کالاهای اساسی است. دولت در طول ۶ ماه ابتدایی سال، در حدود ۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است. پیگیریها نشان میدهد که عمده این حجم از دلار ارزان، از سوی بانک مرکزی تامین شده است که مترادف با کاهش قدرت بازارساز در بازار ارز است. کارشناسان سیاستهای ارزی بکار گرفته در ایام اخیر را مسکنهای مقطعی برای بازار میدانند و معتقدند ثبات در بازار با تغییر استراتژی در سیاستهای کلان همچون حذف  ارز ترجیحی و قبول نرخ بهره حقیقی مثبت رقم میخورد. 

«اکو ایران» از جو بازار و رویکرد معاملهگران به سطح جدید دلار گزارش میدهد.