خبر بیماری ترامپ و کاهش قیمت دلار

در روز شنبه ۱۲ مهر، بازارها کار خود را با کاهش در نرخ‌ها شروع کردند و دلیل این اتفاق هم خبر بیماری دونالد ترامپ بود. زمانی که اعلام شد دونالد ترامپ به کرونا مبتلا شده است، قیمت دلار تا میانه‌های کانال ۲۹ هزار تومان هم افت کرد، ولی اعلام اینکه او هیچ علائم حادی از کرونا را از خود نشان نداده است، موجب شد که بار دیگر خریدهای دلار توسط معامله‌گران رشد کند و بیشتر معاملات بالای ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رقم بخورد. چنین مسائلی نشان می‌دهد که اخبار جدید از سمت کاخ سفید پیرامون سلامتی ترامپ از اهمیت بالایی برای معامله‌گران برخوردار است. تشدید بیماری ترامپ، این تصور را برای معامله‌گران ایجاد می‌کند که او برای پیروزی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری و ماندن در کاخ سفید، مشکلات بیشتری نسبت به رقیب خود، جو بایدن در پیش رو خواهد داشت.

پیروزی بایدن برای معامله‌گران بازار، به این معناست که حداقل در کوتاه‌مدت، فشارهای تحریمی روی ایران کاهش پیدا خواهد کرد و همراه با مذاکره تنش‌های بین ایالت‌متحده و ایران کاهش می‌یابد. اینکه این انتظارات، تا چه حد با واقعیت همخوانی داشته باشد، مشخص نیست؛ چرا که برخی تحلیلگران سیاسی نظر دیگری دارند.

روند کاهشی قیمت دلار در روز شنبه

گزارش اکوایران از بازار ارز فردوسی در روز شنبه ۱۲ مهر، نشان از فضای ترس و تردید در دل معامله‌گران بازار دارد.

گفتگوی فعالان بازار نشان می‌دهد که فعلا اولین نگرانی بازار تهران، اتفاقاتی است که در واشنگتن میفتد. نگاه برخی از فعالان به وضعیت امروز بازار ارز را بخوانید:

-انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رای آوردن هرکدوم از نامزدها در نوسانات دلار خیلی تاثیر داره. مثلا دیروز خبر اومد که ترامپ کرونا گرفت، به جز بازارهای دنیا، در ایران قیمت دلار تا ۷۰۰ تومان هم پایین اومد، اگه ترامپ رای بیاره که یه ریزش موقتی داریم و سریع برمیگرده و به رشد خودش ادامه میده،‌ اگر جو بایدن رای بیاره، صد در صد ریزش داریم. الان بیشتر بازارها با شایعه و خبر جابجا میشن و طی این یکی دو ماه اخیر ریزش زیاد داشته و به ۲۴ ساعت نرسیده باز به همون نقطه قبلی برمیگرده، این نشون میده که تزریق ارز به بازار فقط یه شایعه بوده.

- بستگی به حال ترامپ داره،‌ اگر که بهتر بشه بازار برمیگرده، اگه که نه موجب ریزش بیشتر میشه.

سخن معامله‌گران در درجه نخست نشان می‌دهد که آنها تمام نگاه خود را به بیمارستان والتر رید دوخته اند. علاوه بر این، نوعی از بی‌اعتمادی به سخنان سیاستگذار ارزی نیز در بین معامله‌گران به چشم می‌خورد. همین مسائل موجب شده تا برخی در تخمین قیمت‌های کوتاه‎مدت دچار بیش برآوردی شوند.