درجا زدن قیمت دلار و رکوردشکنی سکه

بازار ارز در اول سه‌شنبه ۸ مهر ۹۹ میلی برای افزایش نشان داد ولی بعد از یک مدت که درهم شروع به نزول کرد، قیمت دلار را هم به پایین کشید. یعنی معامله‌گران با سقف قیمتی ۲۹۵۰۰ تومان را سقف قیمتی در نظر گرفتند و اقدام به فروش نمودند.

در این نقطه دو اتفاق برای رشد دلار کافی بود؛ اول، خرید دلار توسط معامله‌گرانی که پیش‌بینی قیمت بالای ۳۰ هزار تومان کرده بودند و دوم اینکه، همزمان درهم خود را به بالای ۸ هزار تومان برگرداند. این برگشت درهم، سیگنالی برای خرید باخیال راحت‌تر را به معامله‌گران داد.

مسئله دیگر در بازار امروز، قیمت سکه بود که خیلی بی‌‌پرواتر از دلار حرکت می‌کرد و قیمت سکه خیلی راحت توانست ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را بشکند و به سمت ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برساند و رکورد تاریخی جدید خود را ثبت کرد.

دلیل صعودی بودن بازار سکه، رشد قیمت انس بود.

همانطور که گفته شد امروز، احتیاط قیمت دلار در روز طلایی سکه بود.

سناریو دیگری که امروز وجود داشت،‌ هدف کف قیمتی ۲۹ هزار تومان برای معامله‌گران بود که این کف قیمت در صورت رخداد، موجب حرکت به سمت جلوی دلار در روز‌های بعدی می‌شود.

باید دید زمان سیاست ضدحمله به قیمت دلار توسط بازارساز چه زمانی اتخاذ می‌شود. حرکت دیگر بازارساز برای کنترل نوسانات دلار تمرکز در سمت ریال است، یعنی بتواند با افزایش نرخ بهره، تمایل مردم برای نگهداری ریال را بیشتر کند.