وضعیت محدودیت ها در ایران براساس تحقیقات دانشگاه واشنگتن

موسسه سنجش سلامت دانشگاه واشنگتن موسسه ای امریکایی است که مشغول اندازه گیری دقیق و قابل مقایسه پارامترهای سلامت و ارائه پیشبینی بر اساس آنها است. داده های این موسسه تا اندازه زیادی قابل اتکاست و مسئولان حوزه سلامت کشورهای مختلف برای تصمیم گیری، به اطلاعات و پیشبینی های این موسسه استناد می کنند. قبلا بخشی از تازه ترین سنجش ها و پیش بینی های این موسسه درباره وضعیت شیوع کرونا را در ایران بررسی کردیم و اینبار سراغ داده های دیگر درباره ایران رفته ایم

 

موسسه سنجش سلامت دانشگاه واشنگتن جدولی ارائه کرده و وضعیت بعضی کشورها را در زمینه اعمال محدودیت ها با ایران مقایسه کرده است، با مرور این جدول می بینیم که بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، بیشترین محدودیت را سومالی برقرار کرده و نه تنها دست به تعطیلی عمومی زده بلکه محدودیت سفر، دستور در خانه ماندن و اجبار ماسک را هم اجرا کرده است در مقابلکشور کویت قراردارد که هیچ گونه سیاست محدود کننده ای اجرا نکرده و حتی ماسک زدن را هم اجباری نکرده است.

 

یکی دیگر از بخش های جالب گزارش موسسه سنجش سلامت دانشگاه واشنگتن مربوط به میزان جا به جایی مردم کشورهای مختلف است که بر اساس اطلاعات گوشی هوشمند آنها استخراج شده. داده های مربوط به ایران نشان می دهدکه ایرانی ها بین دوازده تا نوزده آبان ۶٪ کمتر از حالت عادی جا به جایی داشته اند اما خبر بد اینکه جا به جایی ایرانی ها از اواخر فروردین به بعد همیشه سیر صعودی داشته و اگرچه هنوز کمتر از حالت عادی مثلا سال گذشته همین موقع است اما الان نسبت به اول اردیبهشت ۵ برابر شده است.

 

وضعیت استفاده از ماسک  در ایران

براساس نقشه ای که موسسه سنجش سلامت دانشگاه واشنگتن منتشر کرده ۵۱ درصد ایرانی ها به محض خروج از خانه ماسک می زنند. میزان استفاده ازماسک بین ایرانی ها در محدوده متوسط منطقه جغرافیایی که در آن واقع شده، قراردارد. کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان و عراق استفاده ۳۰ درصدی از ماسک به صورت دائمی دارند و ۷۰ درصد مردم کشورهایی مثل عربستان، عمان، امارات و قطر به محض خروج از خانه ماسک می زنند.

 

گویا پشتکار ایرانی ها در زدن ماسک نسبت به خیلی از کشورهای منطقه بهتر بوده یعنی وقتی از اواسط تیرماه ماسک زدن را شروع کردند، آمار ماسک زدن سیر صعودی داشته و بالا باقی مانده در حالی که اهالی خیلی از کشورها مثل مصر، پاکستان و سودان تقریبا همزمان با ایران شروع به استفاده سراسری از ماسک کردند اما انگار خسته شدند و کم کم ماسک زدنشان افت کرده است.

 

موسسه سنجش سلامت دانشگاه واشنگتن می گوید درحال حاضر روزانه ۴۳ آزمایش به ازای هر ۱۰۰هزار نفر انجام می شود.  طبق نمودار این بخش وضعیت تست گیری از مردم درایران شکل کاملا سینوسی دارد یعنی یک روند صعودی دائمی ندارد بلکه دربرهه هایی بالا رفته اما بازکاهش پیدا کرده و دوباره افزایشی شده است. این در حالی است که تعداد تست ها دربیشتر کشورها با یک روند ثابت صعودی مانده، فقط این عراق است که وضعیتی شبیه به ایران داشته.