مرکز پژوهش‌های مجلس برای دومین فصل پیاپی در یک گزارش کارشناسی نرخ بیکاری مرکز آمار را تلویحا رد کرد. بدنه کارشناسی مجلس شورای اسلامی در فصل بهار نرخ بیکاری ۹.۸ درصدی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران را با احتساب اضافه شدن به جمعیت فعال، ۲۴ درصد اعلام کرد.

در فصل تابستان نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش دیگری اینبار نرخ بیکاری ۹.۵ درصدی تابستان را ۱۸.۵ درصد (با احتساب اضافه شدن به جمعیت فعال) دانست.

 

 

 

نرخ بیکاری چقدر است؟

باز هم بدنه کارشناسی مجلس از نرخ جدید بیکاری خبر می دهد و این نرخ را بیش از آمارهای رسمی اعلام می کند.

پس از اینکه نرخ بیکاری در بهار امسال از سوی مرکز آمار ایران به عنوان مرجع اعلام آمار رسمی ۹.۸ درصد اعلام شد، مرکز پژوهش های مجلس نرخ بیکاری تک رقمی را منطبق با واقعیات اقتصادی ندانست و این کاهش نرخ را ناشی از خروج بخشی از نیروی کار از بازار کار عنوان کرد. یعنی افزایش جمعیت غیرفعال

 

آیا در خصوص نرخ بیکاری نیز شاهد اعلام دو نرخ از سوی دو نهاد هستیم؟!

طبق آنچه که مرکز پژوهش های مجلس از وضعیت بازار کار در بهار امسال اعلام کرده بود، اگر جمعیت غیرفعال افزایش پیدا نمی‌کرد، نرخ بیکاری بهار به جای ۹.۸ درصد به ۲۴ درصد می رسید.» یعنی حدود ۲.۵ برابر آنچه که مرکز آمار اعلام کرد.

اما پس از اینکه در بهار شاهد اعلام دو نرخ بیکاری از سوی دو نهاد بودیم، در تابستان هم این اتفاق تکرار شد.

در حالی که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تابستان را ۹.۵ درصد اعلام کرد، مرکز پژوهش های مجلس اینار از نرخ بیکاری ۱۸.۵ درصدی سخن گفت!

مرکز پژوهش های مجلس نرخ بیکاری ۹.۵ درصدی را گمراه کننده عنوان کرد و باز هم با استدلال اضافه کردن جمعیت غیرفعال به جمعیت بیکار، نرخ بیکاری را ۱۸.۵ درصد براورد می کند

با این حال تشتت آرا در اقتصاد ایران پیش از این هم در خصوص نرخ تورم وجود داشت

که البته هر نهاد مرجع اماری بودند.

تفاوت ۱۴ درصدی نرخ بیکاری اعلامی در بهار

و فاصله ۹ درصدی نرخ بیکاری در تابستان هم قابل توجه است

و ظاهرا اعلام بیکاری دو نرخی را رسمی کرده است!