آمار متناقض از رشد اقتصادی ایران

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی روز یکشنبه با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود با اعلام خبری توضیح داد که رشد اقتصادی ایران در شش ماه نخست سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته با احتساب بخش نفت مثبت ۱.۳ درصد بوده و بدون در نظر گرفتن نفت به مثبت ۱.۴ درصد رسیده است.

این گزارش در حالی منتشر شد که مرکز آمار حدود دو هفته پیش، رشد اقتصادی با نفت را ۱.۹- درصد و رشد بدون نفت را ١.٣- درصد گزارش کرده بود. یعنی رشد ۶ ماهه با نفت بین دو مرجع آماری ۳.۲ درصد اختلاف داشته.

اما برآورد مرکز پژوهش های مجلس، به محاسبات بانک مرکزی نزدیکتر است. بر اساس اعلام این مرکز، اقتصاد ایران پس از تجربه دو سال رشد منفی، امسال می تواند به اندازه ۰.۵ درصد بزرگتر شود.

اگر به برآورد مراجع بین المللی نگاه کنیم، می بینیم که تصویر منفی تری را از اقتصاد ایران در سال جاری ترسیم می کنند. مثلا آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی کشور را برای سال جاری منفی پنج درصد پیش بینی کرده بود.

 

گزارش بانک جهانی از وضعیت اقتصاد کشور

به فاصله کمی پس از انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی نیز گزارشی از وضعیت اقتصاد کشور منتشر و برآورد کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال جاری خورشیدی منفی ۴.۵ درصد خواهد بود.

کدام واقعیت نزدیک تر است؟ برآورد مراجع داخلی یا بین المللی؟ تیمور رحمانی، اقتصاددان در پستی به این سوال پاسخ داده، از نظر رحمانی بهبود قدرت رقابتی بنگاه‌های داخلی، توانسته پیش بینی نهادهای بین المللی را با خطا همراه کند. این اقتصاددان معتقد است بزرگترین مشکل ما در شرایط فعلی این است که نظام حمایتی غیرهدفمند، نتوانسته گروه‌های آسیب دیده را به صورت هدفمند حمایت کند تا رشد ناشی از سودآور شدن تولید داخلی متاثر از افزایش نرخ ارز، به قیمت آسیب دیدن دهک‌های پایین جامعه تمام نشود.