علاوه بر خودروهایی که کمبود قطعه دارند و در پارکینگ ها در انتظار تامین قطعه هستند، قطعا عوامل دیگری در تاخیر فروش خودرو تاثیر گذار است. 

«اکو ایران» در این گزارش به بررسی دلایل احتمالی مازاد موجوی انبار خودرو سازان پرداخته است.

 

 

 

دپوی خودروهای صفر ۳.۳ درصد رشد کرد.

تازه ‌ترین آمارها نشان می‌دهد، خودروسازهای داخلی با رشد دپو خودروهای تازه ساخت در انبارهای خود مواجه شده‌اند.

این یک معنی روشن دارد، فروش کمتر نسبت به تولید  اما آمارها دقیقا چه می‌گویند ؟

طبق گزارش بازوی پژوهشی بانک مرکزی، دپوی خودرو ها در پارکینگ خودروسازان در آبان ماه امسال نسبت به ماه قبل ۳.۳ درصد رشد کرده و همزمان رشد فروش خودرو در آبان ماه سال جاری ، ۱۸ درصد کمتر از تولید این صنعت بوده.

این آمار با این واقعیت که تقاضای بیش از حد برای محصولات شرکت های بزرگ خودروسازی در قیمتهای درب کارخانه وجود دارد، نشان از این دارد که این کم بودن فروش نمی تواند به دلیل نبود تقاضا در این صنعت باشد. پس علت چیست؟

اردیبهشت ماه امسال بود که شورای رقابت، روند سالانه قیمت گذاری را فصلی کرد و این تصمیم برای خودروسازانی که مدعی بودند قیمت های اعلامی متناسب با هزینه هایشان نیست بسیار خوشایند بود اما برای مصرف کنندگان خیر.

خودروسازان می توانند با تاخیر در عرضه محصولات خود موجبات رشد قیمت آنها را فراهم آورده و بخشی از زیان خود راجبران کنند، زیان انباشته ای که بر اساس آمارها تا پایان شهریورماه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده.

 البته این تاخیر عرضه، در تحویل محصولات پیش فروش شده رخ می دهد و خودروهایی که در طرح فروش فوق العاده به فروش می رسند معمولاسر موعد و یا حتی زودتر تحویل داده می شوند چون دیگر دلیلی برای احتکار خودرویی که قیمت قطعی دارد وجود ندارد.

 

 

 این رفتار خودروسازان چه دلایلی دارد؟

به نظر می‌رسد پای سیاست نرخ‌گذاری دستوری در میان است. طبق اعداد و ارقام ارائه‌شده از سوی خودروسازان به بورس، آنها از ناحیه نرخ‌گذاری دستوری با زیان زیادی در تولید روبه‌رو شده‌اند. به عبارت بهتر، احتکار احتمالی، واکنشی است به سیاست نرخ‌گذاری دستوری که از نظر خودروسازان و بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان، اثرات خسارت‌باری به‌دنبال داشته است. با این فرضیه، هیچ بعید نیست سیاست‌گذار نیز که با توجه به بازار انحصاری و اوضاع نابسامان اقتصادی، جسارت آزادسازی‌سازی قیمت را ندارد، چشم بر احتکار مقطعی خودروسازان پوشیده باشد.