اول دعوای دو وزیر و تکذیب و تایید های عرضه این صندوق و سپس قابل معامله شدن دیرهنگام آن و انتظار دو ماهه سرمایه گذاران. چه زمانی این حواشی پایان می یابد؟ آیا اعتماد از دست رفته مردم به دولت بر می گردد؟

 

زیان های دومین ETF  دولت

زیان های دومین ETF  دولت تمامی ندارد و هر روز آهی از نهاد سهامداران بلند می کند.

هنوز مدت زیادی از  زمان آشکارشدن اختلاف وزیر اقتصاد و وزیر نفت در خصوص صندوق پالایش یکم نمی گذرد،

۲۰ مرداد بود که دژپسند در پاسخ به این سوال که چرا سازمان خصوصی سازی عرضه دارا دوم را منتفی اعلام کرده؟ گفت: دستگاه مربوطه در روزهای اخیر اعلام کرده آمادگی نداریم براین اساس دارا دوم به صورت بلوکی عرضه و اگر نتوانستیم آن را شناور می کنیم.

در سمت دیگر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی توقف عرضه دارا دوم را تصمیم وزارت اقتصاد اعلام کرده و گفته درصورت تغییر این تصمیم برای تشکیل صندوق ETF  این شرکت و وزارت نفت آماده بوده و هستند که تمامی اختیارات خود را در این خصوص به وزیر اقتصاد واگذار کند.

این قائله با دستور رئیس جمهور مبنی بر عرضه دارای دوم، حل شد. دولت سهام خود در نمادهای پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز را با کلی اما و اگر و حواشی در قالب صندوق پالایش یکم به معامله‌گران فروخت.

پذیره نویسی این صندوق در حالی که هر سهم ۱۰ هزار تومان قیمت داشت، از ۵ شهریور آغاز شد و تا اواخر شهریورماه ادامه داشت. طبق قانون ETF ها باید یک ماه پس از پذیره نویسی قابل معامله شوند اما برای پالایش این اتفاق نیوفتاد و پس از مدتها در روز سه شنبه ۱۱ آذر روی قیمت ۱۱ هزار و ۳۷۴ تومان بازگشایی شد.

  قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفته بود پالایشی یکم بازگشایی می شود چون از زیاندهی خارج شده و به سود دهی رسیده.

روز بعد ینی ۱۲ آذر ماه قیمت هر سهم آن به ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. ارزش معاملات پالایش یکم هم به تدریج کاهش یافت تا جایی که روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان معامله شد. و حالا پس از گذشت یک ماه قیمت این سهم به حدود  ۶.۶۹۶ تومان رسیده.

اینجاست که باید گفت چه فکر می کردیم و چه شد! سهامداران نه تنها سود کسب نکردند بلکه زیان هم دیدند!

 

 در شرایطی که پالایش یکم هر روز می ریزد، سوال مهم این است بازارگردان این صندوق کیست؟

طبق گفته معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی، در تاریخ ۸ آبان ماه، وزارت نفت وظیفه ای در زمینه سبدگردانی صندوق پالایشی یکم ندارد و تمام اختیارات لازم را به سازمان خصوصی سازی سپرده است. با این حال وزارت نفت این مصاحبه معاون وزیر نفت را اصلاح کرد و اعلام کرد وزارت نفت وظیفه ای در خصوص بازارگردانی ندارد.

 و وفق اساسنامه صندوق سرمایه گذاری پالایش یکم، اختیار بازار گردانی صندوق بر عهده مدیریت آن است.

سهامداران هرگز روزهایی که مسئولان برای جلب اعتماد مردم سنگ تمام گذاشتند و بارها روی ETF ها و تخفیف و بازدهی این صندوق ها تاکید کردند را فراموش نمی کنند.