مهم‌ترین وجه این مکتب تمرکزش بر انسان‌هاست. در حالی که دیگر مکاتب اقتصادی تمایل دارند اقتصاد را نوعی ماشین جلوه دهند، اقتصاددانان مکتب اتریش بر طبیعت همیشه در حال تغییر، پیچیده و تطابق‌پذیر اقتصاد تاکید می‌کنند.

 

تاریخچه مکتب اقتصاد اتریشی

مکتب اقتصاد اتریشی توسط اقتصاددان قرن نوزدهم، کارل منگر تاسیس شد.

منگر در لهستان و در سال ١٨۴٠ متولد شد که در آن زمان بخشی از امپراتوری اتریش بود. او در رشته ی حقوق تحصیل کرد و موفق به اخذ پی اچ دی در دانشگاه کراکف لهستان شد.

بعد از تحصیلات دانشگاهی منگر به روزنامه نگاری مشغول شد و متوجه شد که تفاوت‌های فاحشی بین آنچه اساتید اقتصاد در باب قیمت‌ها تدریس می‌کنند و آنچه او به طور روزمره مشاهده می‌کند، وجود دارد.

این موضوع سبب شد که او کتاب معروفش (اصول علم اقتصاد) را در سال ١٨٧١ تالیف کند.

کتابی که منجر به مشاجرات فراوانی میان اقتصاددانان وقت شد.

افراد برجسته ی مکتب تاریخی آلمان، نظریات منگر را به تمسخر «مکتب اتریشی» نامیدند و این نام ماندگار شد.

در سال ١٨٧٣، منگر کرسی اقتصاد در دانشگاه وین را کسب کرد که مقر مرکزی اقتصاد اتریشی شد.

مهمترین وجه این مکتب تمرکزش بر انسان‌هاست. انگیزه‌هایشان، دانش محدودشان و محیط پیرامونشان که در آن‌ به تصمیم‌گیری می‌پردازند. مجموعه ی این عناصر انسانی نهادهای حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را شکل میدهند

این که فرد چه طور در جامعه به انتخاب و تصمیم گیری می‌پردازد، اصلی‌ترین محور اندیشه ی اقتصاد اتریشیست.

در حالی که دیگر مکاتب اقتصادی تمایل دارند اقتصاد را نوعی ماشین جلوه دهند، اقتصاددانان مکتب اتریش بر طبیعت همیشه در حال تغییر، پیچیده و تطابق پذیر اقتصاد تاکید می‌کنند.

منگر با توجه به موقعیتش در دانشگاه وین موفق به تربیت شاگردان دیگری در مکتب اقتصادی اتریش شد.

مثل اویگن فون بوم باورک و فردریک فون ویزر.

نسل بعدی اقتصاددانان اتریشی شامل فریتس ماچلوپ،  لودویگ فون میزس، اسکار مورگنسترن و اقتصاددان معروف اف ای هایک می‌شود که برنده جایزه نوبل اقتصاد در ١٩٧۴ شد.

اقتصاددانان اتریشی با رویکرد انتقادیشان، موجب گسترش این مکتب اقتصادی، فراتر از مرزهای اروپا، و به طور خاص در ایالات متحده شدند. ایزرائل کرزنر در دانشگاه نیویورک از اقتصاددانان پیشرو در مکتب اتریش است.

آثار او به فهم ما از مفاهیمی مثل کارآفرینی و نقش آن در رشد اقتصادی، کمک به سزایی کرده است.

خاستگاه و بنیاد شاخه‌های دیگر اقتصاد که متمرکز بر رابطه ی حقوق مالکیت با علوم سیاسی و حقوق هستند نیز، مکتب اقتصاد اتریشیست.