مشکلی که به نظر می‌رسد توانایی این را دارد که صنایع بزرگ، کشاورزی و زندگی روزمره مردم را تهدید کند.

 

ایران هنوز در کمربند خشکسالی قرار دارد

ایران وارد تر سالی شده است، این حرف را بعد از بارش های سنگین و سیل آسای نیمه اول سال ۹۷ زیاد شنیدیم، البته همان موقع هم کارشناس ها می گفتند که چنین اتفاقی نیغتاده و ایران هنوز در کمربند خشکسالی قرار دارد، مشکلی با بارش های مقطعی و سیل آسا حل نخواهد شد. حالا با ادامه کاهش میانگین بارش دوباره صحبت از خشکسالی و حتی بروز تنش آبی در مناطق مختلف ایران شنیده می شود. موضوعی که قبلا هم با اوج گیری تنش بین کشاورزان شمال یزد و جنوب اصفهان مطرح شده بود. این بار معاونت راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرده که در تابستان سال ۱۴۰۰ احتمالا نزدیک به ۲۰۰ شهر ایران دچار تنش آبی خواهند شد. البته از تعداد شهرهای دچار تنش آبی طی سال های گذشته کم شده است اما هنوز هم ایران بین ۱۷ کشوری که دچار تنش آبی هستند مقام چهارم را دارد.

 کشورهایی که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در آنها زندگی می کنند امسال هم ۱۷۰ شهر دچار تنش آبی بوده اند. از بین آنها ۹۵شهر در وضعیت زرد، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۲ شهر وضعیت قرمز داشته اند، شرایطی که احتمالا مشابهش را در تابستان آینده هم خواهیم دید. البته اولین‌بار نیست که نام ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای تنش آبی مطرح می‌شود.

از ابتدای دهه ۹۰ بارها برخی مسوولان کشور و سازمان های جهانی ه این موضوع را تایید کرده‌اند و رتبه‌بندی تنش آبی به تفکیک استان‌های کشور هم تهیه شده است. پیش از این معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفته بود که ایران با مصرف حدود ۸۸درصد از منابع تجدیدپذیر به بحران آبی رسیده است. سال گذشته هم مرکز تحقیقات آب دانشگاه تهران، نقشه جغرافیایی تنش آبی در ایران را منتشر کرده و در آن مناطق درگیر با تنش آبی را با رنگ های زرد و قرمز نشان داده بود. مناطقی که برخی از آنها کمی بعد از انتشار این نقشه شاهد بروز درگیری هایی بر سر توزیع منابع آب بودند.