حالا همین شوخی به واقعیت تبدیل شد، به یک واقعیت دردناک. واقعیتی که در آن بسیاری کم کم روحیه خود را از دست دادند، تا حدی ناامیدی و افسردگی بر مردم چیزه شد بعضی را به خودکشی واداشت.

 

در این میان کشورهای آسیای شرقی که از نظر فرهنگی بیشتر در بیرون فعالیت می کردند دچار ناامیدی حادتر و خطر سلامت روان شدند. آن طور که اکونومیست گزارش داده، تا تاریخ ۱۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۹ آذر ۱۳۹۸)، تنها ۵۶۴ نفر از کشور کره جنوبی بر اثر کووید-۱۹ درگذشتند. اما تقریبا دو برابر این تعداد، افراد با خودکشی جان خود را از دست دادند. این در حالی بود که ۵۰ درصد دیگری که اقدام به اینکار کرده بودند توسط نیروهای اورژانس نجات یافتند.

 

داده های آماری در دوران کرونا چه میگویند؟

آمار خودکشی در میان زنان در مقایسه با مردان نیز قابل تامل است. بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ آمار زنان که در دهه سوم زندگی قرار داشتند و به دلیل خودکشی جان خود را از دست داده اند  ۲۵درصد افزایش یافته ، اما آمار مردانی در این دهه سنی که خودکشی می کنند کم و بیش ثابت مانده.

در بیشتر کشورهای ثروتمند و با درآمد متوسط، میزان خودکشی طی سالهای اخیر کم و رو به کاهش بوده. با این وجود کره جنوبی از این قاعده پیروی نکرده و مردم این کشورها بیش از سایر کشورهای OECD خودکشی می کنند. در سال ۲۰۱۹ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۷ مورد مرگ ناشی از خودکشی رخ داده که تقریبا چهار برابر انگلیس و به طور تقریبی دو برابر بیشتر از مرگ در آمریکا است.

برخی از فمنیست‌ها در کره جنوبی دشنام های مکرر را در فضای آنلاین از عوامل خودکشی در این کشور می‌دانند. عدم اطمینان اقتصادی عامل دیگر است. رشد اقتصادی کسل کننده طی چند سال گذشته برای زنان جوان که به احتمال زیاد در بخش خدمات و مشاغل کوتاه مدت مشغول به کار هستند، دشوارتر بوده . همه گیری کرونا به طور احتمالی این مشکلات را تشدید کرده. کاهش سهم زنان در مشاغل فصل پاییز امسال در مقایسه با سال قبل سه برابر بیشتر از مردان بوده.

در ژاپن نیز، آمارهای دولتی تعداد ماهانه خودکشی ژاپنی ها در ماه اکتبر(آبان) را ۲۱هزار و ۱۵۳ مورد نشان می دهد. در حالی که وزارت بهداشت می‌گوید، کل تلفات کووید۱۹ ژاپن ۲،۰۸۷ نفر بوده.

همچنین طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۶، نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی ژاپن  ۱۸.۵ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر بود ، که پس از کره جنوبی قرار دارد و به طور تقریبی دو برابر متوسط جهانی است. میانگین سالانه جهانی ۱۰.۶ نفر در ۱۰۰هزار نفر است.

 

آمار خودکشی در پی شیوع سارس نیز با داده های بدست آمده از دوران کرونا، همخوانی دارد

در سال ۲۰۰۳ در هنگ کنگ، یک افزایش خودکشی در بین افراد مسن مشاهده شده بود، دقیقا همان سال شیوع بیماری سارس SARS در این کشور رخ داد. این اطلاعات می‌تواند به ایدۀ اینکه فشارهای اقتصادی و اجتماعی مثل از دست دادن شغل یا انزوا، محرک‌های اصلی خودکشی هستند، اعتبار بیشتری ببخشد.

شمار فوتی‌های کرونایی در جهان در سال ۲۰۲۰ یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و شمار خودکشی در این سال نزدیک به ۱ میلیون نفر بوده است.

 این ارقام در سال ۲۰۲۱ نیز برای بیماری کرونا، ۷۰۴ هزارو ۹۴۵ نفر و برای خودکشی های موفق نیز، ۱۷۱ هزار و ۹۷۵ نفر ثبت شده.

این آمار تکان‌دهنده است، اما بعید نیست با نفوذ ناامیدی و افسردگی بین گروه‌های مختلف جامعه، با آمار عجیب تری هم تا انتهای سال مواجه شویم