اما بعد از مصیبت‌های ثبت نام بدون قرعه کشی در سایت خودروسازان، ثبت نام «با قرعه کشی» هم افاقه نکرد!

اکوایران در این گزارش تمام اتفاقات بازار خودرو در طول سال ۹۹ را بررسی کرده است.

بازار خودرو در سالی که گذشت چگونه سپری شد

بازار خودرو نه فقط در سالی که گذشت بلکه سال های اخیر، خریداران را در مقاطع مختلف منصرف کرد. اما اوج گیری قیمت خودروهای داخلی و خارجی در سال گذشته شدیدتر بود.

پیش از اینکه بازار خودور در سالی که گذشت را بررسی کنیم، بد نیست دورانی را که دور هم نیست و تا اردیبهشت ۹۹ ادامه داشت یاداوری شود.

زمانی که ثبت نام خرید خودور از طریق سایت شرکت های خودروسازی، بدون قرعه کشی صورت می گرفت. تداعی ماجرای پرپیچ و خم ثبت نام خودرو، نیاز به یاداوری سال های دور ندارد؛ در سال های ۹۷ و ۹۸ نیز که تیک اف قیمتی خودرو به میزان سال ۹۹ نبود هم، موفقیت در ثبت نام در سایت شرکت های خودروسازی سایپا و ایرانخودرو برگ برنده بزرگ برای متقاضیان خرید خودرو از کارخانه بود. زمانی که طبق اطلاعیه خودروسازان خرید اینترنتی مثلا برای دو روز آغاز می شد اما در نیم ساعت نخست روز یا ظرفیت تکمیل می شد یا به دلیل ترافیک ورودی به سایت فرایند ثبت نام تکمیل نمی شد یا در مرحله واریز وجه متقاضی از صفحه خارج می شد.

فقط در طول سال ۹۸ قیمت پراید ۴۰ میلیونی ابتدای سال به ۶۵ میلیون تومان رسید. پژو ۴۰۵ از ۷۵ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان، پژو پارس تی یو فاوی از ۱۱۴ میلیون به ۱۸۰ میلیون افزایش پیدا کرد.

این دوران سپری شد و جهش قیمتی خودرو در سال ۹۸ به سال ۹۹ هم منتقل شد. با ورود به سال ۹۹ پراید هم به کانال ۹۰ میلیون تومانی رسید

این رشد قیمت ها در سال ۹۸ باعث شد تا سیاستگذاران تصمیم بگیرند آرامش را در سال ۹۹ به بازار خودرو برگردانند. اردیبهشت ماه ۹۹ ستاد به اصطلاح تنظیم بازار با اعلام میزان افزایش قیمت کارخانه محصولات ایرانخودرو و سایپا، طرح جدیدی برای مدیریت بازار مسکن ابداع کرد.

ابداع طرح جدید ، محدودیت های ثبت نامی برای خریداران بود تا فقط افرادی بتوانند خرید کنند که خودرو ندارند، انهم با مکانیزم قرعه کشی و شرایط خاص اما ستاد تنظیم بازار یک طرح مثلا ویژه و موثر هم برای کاهش قیمت خودرو در بازار و نزدیک شدن فاصله نرخ بازار تا کارخانه هم داشت

مصوبه ای که از همان ابتدا شکست آن محرز بود؛ فارغ از نقدهایی که به مکانیزم قرعه کشی می شود و برخی به رغم شرکت در مراحل متعدد قرعه کشی بخت و اقبال با آنها یار نبود، سقف دستوری تعیین شده برای فاصله ۱۰ درصدی قیمت بازار تا کارخانه هم کلا عملیاتی نشد.

با این تصمیمات و وعده های به ظاهر خوب و مفید، بازار خودرو سال ۹۹ را چطور سپری کرد؟

پس از تصمیمات جدید ستاد تظنیم بازار در خردادماه سال گذشته قیمت  خودروهای داخلی بین ۲۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد و پراید ۹۰ میلیونی حتی به ۷۰ میلیون تومان هم رسید. با این حال در همان زمان سایه رکود همچنان بر بازار خودرو سنگینی می کرد و خریداران امیدوار به تداوم کاهش قیمت ها

از تیرماه بازار خودرو دوباره صعودی شد؛ بازار خودروهای خارجی هم در بازه کمتر از ۱۰ روز رشد ۵۰ تا ۵۰۰ میلیونی را تجربه کرد.خریداران این صعود قیمتی را هم مقطعی می دانستند .سال به نیمه رسید و موج جدید گرانی خودرو در بازار. پراید از مرز ۱۰۰ میلیون تومان عبور کرد در همین برهه رئیس دفتر رئیس جمهور از دستور شخص رئیس جهمور برای کنترل بازار خبر داد.

فعالان بازار خودرو بی ثباتی بازار ارز علت اصلی تلاطم در این بازار می دانستند. از سوی دیگر خودروسازان هم از کاهش معوقات و به روز رسانی تقریبی تولید با تحویل خودروهای ثبت نامی  خبر می دادند

نیمه دوم سال هم نوسانات و فراز و فرود قیمت خودرو ادامه دار بود. تا اینکه از آبان ماه همزمان با روند نزولی قیمت دلار، با ریزش بازارها از جمله قیمت خودرو مواجه بودیم اما این ریزش و ثبات پایدار نبود

حالا سیاست گذاری ستاد تنظیم بازار در اردیبهشت ۹۹ چقدر بازار را کنترل کرد؟

قیمت برخی خودروهای پرتیراژ در هفته اول اسفند ۹۹ نسبت به هفته نخست اسفند ۹۸ را مرور می کنیم.

قیمت سمند ال ایکس ۸۷ درصد، ۲۰۶ تیپ ۵ -۱۰۸ درصد، پراید ۱۱۱ -۹۵ درصد، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس -۶۴ درصد، پارس اس ال ایکس ۶۰ درصد، تیبا ۲- ۶۵ درصد، رنو تندر ۱۱۶ درصد و کوییک ۶۰.۵ درصد افزایش قیمت داشتنه اند.

حالا سال ۹۹ هم به پایان رسید و خودرو هم مثل مسکن برای بسیاری رویا شد. رویایی که برخی خریداران به فهرست برنامه های سال ۱۴۰۰ منتقل کردند.