اما در این سال هم پرونده‌های مهمی کلید خوردند و پای چهره‌های مهمی به دادگاه‌ها باز شد. چهره‌هایی که حرف‌های جنجالی آنها بارها به صفحات اول روزنامه‌ها راه پیدا کردند و نقل محافل مردم شدند.

 

جنجالی ترین پرونده های اقتصادی سال ۹۹

محاکمه چهره های معروف با اتهام اختلال در نظام اقتصادی و برگزاری دادگاه های جنجالی موضوعی نبود که در سال ۹۹ شروع شده باشد اما در این سال هم پرونده های مهمی کلید خوردند و پای چهره های مهمی به دادگاه ها باز شود. به این ترتیب هر چند هفته یک بار خبرهای مربوط به این دادگاه ها به صدر اخبار راه پیدا کردند.

دادگاه اکبر طبری از جمله آنها بود که توانست جنجال زیادی راه بیندازد. دستگیری او که مدیر کل امور مالی و معاون اجرایی قوه قضائیه در دوران ریاست سید محمود هاشمی شاهرودی و صادق لاریجانی بود آن هم به اتهام تشکیل باند دریافت رشوه و جهت دهی به پرونده های قضایی به اندازه کافی ماجرای بزرگی محسوب می شد و روند دادگاه او و همدستانش یکی از موضوعات مورد علاقه افکار عمومی بود. وقتی طبری در یکی از جلسات دادگاه دریافت رقم های کلان و ویلاهای لوکس از فعالان اقتصادی را به رفاقت با آنها ربط داد و گفت که به او مربوط نیست که بقیه چنین دوستانی ندارند، به صفحه اول روزنامه ها راه پیدا کرد.

 در نهایت دادگاه او را به ۴۴ سال حبس تعزیری و پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان جریمه در کنار انفصال دائمی از مشاغل دولتی محکوم کرد. رسیدگی به اتهامات محمد امامی هم در سال ۹۹ ادامه پیدا کرد و به سال ۱۴۰۰ هم کشیده شد. نام او که از تهیه کننده های جوان سینما بود  در سالی که گذشت با فساد کلان اقتصادی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گره خورد. فیلم های سینمایی «تابو»، «ابد و یک روز»، «خوب بد جلف» و «کاناپه» با سرمایه او ساخته شدند همچنین او در ساخت سریال محبوب "شهرزاد" به کارگردانی حسن فتحی هم به عنوان یکی از تهیه کننده ها شرکت داشت. هادی رضوی که از محکومان پرونده فساد در بانک سرمایه وصندوق ذخیره فرهنگیان هم تهیه کننده دیگر شهرزاد بود. رضوی به خاطر این پرونده بیست سال حبس گرفت اما صدور حکم امامی به سال ۱۴۰۰ موکول شد. پرداخت دستمزدهای کلان به بازیگران پروژه هایی که این دو نفر تهیه کنندکی شان را به عهده داشتند پای چهره هایی مثل ترانه علیدوستی و شهاب حسینی را هم به این پرونده ها باز کرد.

پرونده ١۶ هزار میلیارد تومانی عباس ایروانی، مالک کارخانه قطعه‌سازی عظام هم یکی دیگر از پرونده های اقتصادی جنجالی سال ۹۹ بود. ایروانی و شش عضو دیگر این پرونده به اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق دریافت اموال و وجوه نامشروع و غیرقانونی متهم شدند. خود ایروانی هم به عنوان «مغز متفکر عملیات» خروج ارز از کشور معرفی شد. گروه «قطعات خودرو عظام» که سال ۱۳۷۶ تاسیس شده است، یکی از مهم‌ترین تولیدکننده قطعات خودرو در ایران محسوب می‌شود و بخش مهمی از قطعات خودروی ایران‌خودرو و سایپا را تولید می‌کنند. پرونده آنها هم هنوز در جریان است. میراشرف پوری حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی سازی هم چهره دیگری بود که در سال ۹۹ به اتهامات اقتصادی محاکمه شد. در کیفرخواست بیش از ۲۰۰ صفحه‌ای پوری حسینی ذکر شده بود که در زمان تصدی او بر سازمان خصوصی سازی، بخش زیادی از واگذاری‌ها بدون رعایت تشریفات قانونی انجام شده و شرکت‌ها بدون رعایت مقررات به افرادی واگذار شده که صلاحیت اداره این شرکت‌ها را نداشتند. شرکت هایی که بعدها با انواع و اقسام مشکلات رو به رو شدند و خیلی هایشان تا پای ورشکستگی و اخراج کارگران پیش رفتند. او با همین اتهامات به ۱۵ سال زندان محکوم شد.