صدمات کرونا به سینما

سینما از صنعت‌هایی است که کرونا صدمات زیادی به بدنه آن وارد کرد. طبق آمارهای موجود سینماهای اروپا با کاهش ۷۰.۶ درصدی در فروش گیشه‌های خود روبه رو شدند و ۷.۵ میلیارد دلار ضرر به این صنعت وارد شد . به نقل از هالیود ریپورتر،‌ صنعت سرگرمی و رسانه جهانی در سال ۲۰۲۰، «شاهد شدیدترین سقوط در میزان سود در تاریخ ۲۱ ساله ثبت آمارها» بود که با کاهش ۱۲۰ میلیارد دلاری روبه رو شده است. کشورهای مختلف راه‌کارهایی را برای رفع این مشکل در نظر گرفتن، مانند چین که به این صنعت یارانه‌ای را اختصاص داد.

در ایران نیزصنعت سینما با بسته شدن در نوروز سال گذشته و ادامه روند قرنطینه، ۱۱ ماه تعطیلی را تجربه کرد که‌ زیان زیادی به این صنعت وارد شد. با باز شدن سینماها در دی ماه گذشته امید به بازگشت این صنعت به روزهای خوب قبل از کرونا بیشتر شد. با تصویب ۴ فیلم جدید و ۲ فیلمی که در گذشته اکران شده بودند، سینمادارانمان با وجود شرایط کرونایی در نوروز ۱۴۰۰ امیدواری بیشتری به جبران خسارات یک سال گذشته خود یافتند.

اما طبق داده‌های سامانه مدیریت فروش و اکران سینما، هفته‌ای یک روز آدم باش با اکران در ۱۸۹ سالن بیشترین فروش و شنای پروانه کمترین مخاطب را در را در بین دیگر فیلم‌های در طول نوروز داشته که نشان می‌دهد اقبال به فیلم‌های کمدی خیلی بیشتر بوده است. بر اساس گزارشات موجود و با نگاهی به فروش فیلم در قبل از کرونا،‌ واضح است که تعطیلات نوروز نتوانست انتظارات سینماداران را برآورده کند . البته در این میان می‌توان افزایش قیمت بلیت سینماها، اکران آنلاین در سینمای خانگی و  همچنین کیفیت فیلم‌های ارائه شده را،  در این نتیجه دخیل دانست.

علاوه بر آن، ‌ادامه‌ی شیوع کرونا و قرنطینه در این روزها مجددا باعث تعطیلی سینما شد که پر واضح است که عدم اقبال عمومی در ابتدای سال جدید و تعطیلی سینماها، ادامه راه را برای دست‌اندرکاران این حوزه سخت‌تر می‌کند.