برخی از افشاگری‌های سیاسی که به شدت  مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند

افشاگری می‌تواند در زمان نادرست منتشر شود و یا آن‌چه که منتشر می‌شود بر خلاف مصالح کشور باشد. اما مطالعات در این زمینه نشان داده که این اتفاقات اغلب موجب شکل‌گیری مسیر جدیدی در آینده خواهند بود.

طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۹، رابطه‌ای بین افشاگری‌ها سیاسی و چرخه انتخابات وجود دارد. افشاگری‌ می‌تواند مالی، سیاسی یا جنسی باشند و تعلق خاطر شهروندان به نامزدها، نزدیکی انتخابات، کیفیت اطلاعات انتشار یافته، انگیزه‌های حزبی و میزان رقابت بین رسانه‌ها از دلایل پوشش رسانه‌ای در این زمینه است.

ما در این‌جا به برخی از افشاگری‌های سیاسی که به شدت  مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند می‌پردازیم.

واترگیت،‌ یکی از مهم‌ترین افشاگری‌ها در طول تاریخ است که مربوط به سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۵ در هتلی با همین نام در واشینگتون دی‌سی است که منجر به کناره‌گیری ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا شد. در این اتفاق که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالت متحده افتاد ماموران سابق اف‌بی‌آی وارد ساختمان هتل شدند و شنود کار گذاشتند و اسنادی را هم به سرقت بردند، این اقدام غیر قانونی با پیدا شدن یک نوار توسط مامور حراست هتل به روزنامه واشینگتن پست عمومی شد.  این نوار حاوی یک مدرک غیرقابل انکار بود یعنی دستور ریچارد نیکسون برای تماس با سیا به منظور متوقف کردن تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد سرقت واترگیت. طبق این افشاگری، کمیته قضایی مجلس نمایندگان جرم ارتکابی توسط نیکسون را این گونه صادر کرد:  سوءاستفاده از قدرت، کارشکنی در امر اجرای عدالت و اهانت به کنگره. در ادامه ریچارد نیکسون در ۸ اوت ۱۹۷۴ از سِمت خود کناره‌گیری کرد. در ۸ سپتامبر ۱۹۷۴، جرالد فورد جانشین نیکسون، وی را عفو کرد.

مورد دوم در مورد گری هارت، سناتور سابق ایالت کلرادوی آمریکا است که در سال ۱۹۸۳ نتوانست در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها به کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۴ دست پیدا کند، اما برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۸ اصلی‌ترین گزینه برای کاندیداتوری حزب دموکرات بود. اما افشایی عکس‌هایی منوط بر رابطه نامشروع او،‌ باعث از بین رفتن امیدهای گری هارت برای رسیدن به ریاست جمهوری و کناره‌گیری وی از کاندیداتوری در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها شد.

مورد بعدی ماجرای ایران-کنترا و فروش مخفیانه اسلحه به ایران است که به بحران داخلی آمریکا در  دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان باز می‌گردد 

علاوه بر آن در طی نامزدی‌ بیل کلینگتون  برای ریاست جمهوری در سال ۱۹۹۲ نیز افشاگری‌هایی در مورد روابط نامشروعش به بیرون درز کرد.

مورد پنجم، افشاگری تخلافات مالی تام دیلی، از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در مجلس آمریکا در آستانه انتخاب رهبر برای این حزب است که موجب کناره‌گیری او شد.

مورد آخر به مقاله تاثیرگذار مجله خبری اشترن آلمان در ژانویه ۲۰۱۳ در مورد رئیس وقت فراکسیون پارلمانی حزب لیبرال  این کشور باز می‌گردد که به رفتار نامناسب این سیاستمدار با مصاحبه‌کننده آن پرداخته بود. این مصاحبه در سال ۲۰۱۲ انجام شد اما یک سال بعد درست چند روز پس از معرفی «برودرل» به عنوان نامزد اصلی حزب لیبرال برای انتخاب ملی آینده منتشر شد. که موجب شد حزب لیبرال کرسی‌های خود را در پارلمان در آن سال از دست دهد.

آن طور که واضح است برخی از این افشاگری‌ها موجب برکناری و برخی نیز تنها منجر به بدنامی افراد شد. با این حال مشخص نیست که پوشش خبری مرتبط با افشاگری‌های سیاسی تا به چه اندازه می‌تواند چرخه انتخابات را تغییر دهد.