از نظر تعداد فوتی‌ ها برزیل در رتبه دوم قرار دارد، این در حالی است که در کشور هند که جمعیت آن بیشتر از ۷ برابر برزیل است، حدود ۱۸۰ هزار نفر کمتر به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

شرایط وخیم کرونا در برزیل

از زمان آغاز همه گیری کرونا تا به امروز بیشتر از ۱۴۲ میلیون نفر در جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و ۳ میلیون نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

در لیست بیشترین میزان ابتلا به کرونا برزیل با بیش از ۱۴ میلیون نفر کرونایی در رتبه سوم قرار دارد اما در رده بندی بیشترین میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در رتبه دوم قرار دارد و میزان مرگ در این کشور حتی از هند که جمعیتی یک میلیارد و سیصد و نود میلیون نفری دارد هم بیشتر است .

در ششم آوریل بود که برزیل در این زمینه رکورد زد و تنها در ۲۴ ساعت ۴۲۱۱ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

بسیاری مقصر این موج جدید کرونا را ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل می‌دانند کار حتی به جایی کشیده شد که در روزی که بیشترین میزان مرگ و میر روزانه به ثبت رسید، شماری از امرای ارتش از جمله فرماندهان نیروی دریایی و هوایی به طور همزمان استعفا داده‌اند.

این اولین بار در تاریخ برزیل است که روسای ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی بر سر اختلاف با رئیس جمهوری کنار هم ایستادند.

چرا مردم مقصر این وضع را رئیس جمهور می‌دانند؟

بسیاری معتقدند روابط ضعیف او با چین و هند و آمریکا سبب شد که برزیل برای تهیه مقدار لازم واکسن کرونا با مشکل مواجه شود.

ژائیر بولسونارو حتی پس از خیز وحشتناک کرونا هم از اعمال محدودیت‌های سختگیرانه برای کنترل این بیماری خودداری کرد، او معتقد است که خسارت وارده به اقتصاد از اثرات ویروس کرونا بیشتر خواهد بود و در سخنرانی در خارج از محل اقامت رئیس جمهوری هوادارانش از محدودیت‌ها انتقاد کرد و گفت این قبیل اقدامات به بیکاری دامن می‌زند، و محدودیت و قرنطینه باعث اضافه وزن و سایر مشکلات جسمی و روحی می‌شود

بر اساس یک نظر سنجی که در ماه مارس انجام شده محبوبیت او طی یکسال اخیر به شدت کاهش یافته و ۴۸ درصد مردم او را مقصر اصلی بحران کرونا می‌دانند

البته ظاهرا اعتراضات تا حدی جواب داده و شخص رئییس جمهور که پیشتر از واکسن به عنوان داروهای غیر قابل اثبات به عنوان درمان یاد کرده بود، اکنون می‌گوید که امسال سال واکسیناسیون خواهد بود