تاکنون دقیقا چه میزان واکسن کرونا از طریق قراردادهای خارجی وارد کشور شده است؟

بنابر اعلام گمرک ایران تاکنون بیش از ۱/ ۳ میلیون دوز واکسن کرونا از چهار کشور روسیه، چین، هند و کره‌جنوبی وارد ایران شده. بنا بر آمارهای رسمی در مجموع ۷۲۰ هزار دوز واکسن از روسیه، یک میلیون و ۶۵۰ هزار دوز از چین، ۱۲۵ هزار دوز از هند و ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز آسترازنکا کره‌جنوبی از طریق کوواکس وارد ایران شده که در مجموع میزان واردات واکسن را به رقمی بالغ بر ۱/ ۳ میلیون دز رسانده است.

در ایران چه تعداد واکسن تزریق شده؟

 براساس تحلیل آمارهای رسمی در ۲۴ روز اخیر به‌طور میانگین به میزان ۴۵ هزار و ۲۴۹ دوز به‌طور روزانه واکسن تزریق شده است در حالی‌که میانگین هفته اخیر از تزریق روزانه ۶۳هزار و ۹۵۷ دوز حکایت دارد. افزون بر این آمارها نشان می‌دهد در روز ۲۶ فروردین آمار تزریق واکسن روزانه ۵ هزار و ۲۲۹ نفر بوده. این موضوع نشان می‌دهد روند واکسیناسیون سرعت بخشیده شده ولی همچنان برای کنترل پاندمی کرونا کافی نیست. در نهایت اینکه با توجه به واردات حدود ۱/ ۳ میلیون دوز واکسن و تزریق به یک میلیون و ۵۴۸ هزار و ۶۱۵ نفر تا به حال می‌توان نتیجه گرفت اگر میانگین هفته آخر را ملاک سرعت تزریق واکسن در روزهای آتی در نظر بگیریم احتمالا تا ۲۴ روز آینده ذخیره واکسن کشور تمام می‌شود. این موضوع از ضرورت خرید واکسن جدید حکایت دارد. البته طبق آخرین گفته رئیس‌جمهور تا روزهای آتی به میزان یک میلیون دوز و تا اوایل خرداد به میزان ۸ میلیون دوز واکسن در اختیار کشور قرار می‌گیرد که خبر خوبی در این زمینه محسوب می‌شود.

آمارها از چه تعداد تزریق واکسن در دنیا خبر میدهند؟

در چین روزانه بیش از ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار دز واکسن تزریق میشود. این آمار در آمریکا معادل ۲ میلیون و ۹۰ هزار دوز و در هند به میزان یک میلیون و ۹۰۰ هزار دوز برآورد شده است. در کشورهای اروپایی نیز روند واکسیناسیون با سرعت مناسبی صورت می‌گیرد به‌طوری‌که در آلمان بیش از ۶۷۲ هزار دوز، در ایتالیا بیش از ۴۴۸ هزار دوز و در فرانسه نیز بیش از ۴۱۳ هزار دوز به‌طور روزانه واکسن تزریق می‌شود. آمار روزانه واکسن در ترکیه بیش از ۲۷۱ هزار دوز، در عربستان سعودی بیش از ۱۵۲ هزار دوز و در پاکستان نیز بیش از ۱۵۰ هزار دوز است.

تعداد محدودی از کشورها که آماری پایین‌تر از ایران در واکسیناسیون دارند، از جمعیت پایین‌تری نسبت به ایران برخوردار هستند.