چراغ سبز مجلس به مالیات دوبل بر سرمایه ها.. نمایندگان خانه ملت کلیات طرحی را تصویب کردند تا اشخاص حقیقی و حقوقی، نسبت به مجموع عایدی حاصل از واگذاری اموالشان، مالیات پرداخت کنند

سابقه این طرح به مجلس قبل بر می گردد، زهرا سعیدی نماینده سابق مجلس و البته طراح طرح، هدف آن را کنترل بازار مسکن عنوان کرد

چرا این طرح در مجلس قبل به سرانجام نرسید؟

ماجرا به مخالفت وزرای مسکن و اقتصاد روحانی برمی گردد. حتی علی لاریجانی رئیس وقت هم رسیدگی به این طرح را به تعویق انداخت.

عباس آخوندی در زمان مسئولیت وزارت راه و شهرسازی با اراسال نامه ای به علی لاریجانی خواستار حذف مربوط به دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از بخش مسکن شد.

به اعتقاد او مالیات بر عایدی سرمایه هم از دیدگاه نظری با توجه به نرخ بالای تورم در کشور و هم از دیدگاه اجرایی توصیه نمی شد و اعلام کرد به نظر وزارت راه و شهرسازی این بند حتما از طرح اصلاح قانون مالیات ها حذف شود.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد هم پس از آنکه در سال ۹۷ بار دیگر اعضای کمیسیون اقتصادی خواهان به جریان افتادن طرح مالیات بر عایدی شدند، مانع بررسی آن در مجلس شد  و از تهیه لایحه آن توسط وزارت اقتصاد خبر داد.

حالا پس از سکوت چند ساله، مجلس یازدهم به ریاست قالیباف کلیات این طرح را تصویب کرد تا به زودی وارد بررسی جزئیات شوند.

مسکن، خودور، وسایل نقلیه موتوری، سکه و ارز هم مشمول این مالیات هستند.

نرخ مالیات مسکن در صورت فروش در بازه کمتر از یکسال ۲۸ درصد از عایدی به اصلاح کسب شده اس. و پس از یکسال، سالانه دو واحد درصد از این نرخ کم می شود.

طرحی که خود طراح آن ادعا می کرد، مالکان یک خانه، دو خانه، سه خانه، چهار خانه یا بیشتر دارد نگران نباشد و مشمول این مالیات نمی شود و از طرف دیگر مدعی بود ۹۵ درصد مردم، معاف از پرداخت این نوع مالیات هستند، چطور می تواند بازار مسکن را کنترل کند؟

در شرایطی که کاهش ارزش ریال به خودی خود مالیات غیرمستقیم مردم به دولت است  و مالکان مسکن فقط از کاهش ارزش ریال خود مصون ماندند، فقط هدف زورگیری مجلس قرار می گیرند.

آیا با نگهداری مسکن به تعداد و متراژ املاک افراد اضافه می شود؟

قطعا خیر. به طور مثال اگر هزار واحد پول داشته باشید، و با آن یک واحد مسکونی به قصد انتفاع و سودآوری بخرید، سپس ملک خود را به مبلغ هزار و ۱۰۰ واحد پول بفروشید، بنابراین سازمان مالیاتی بالت ۱۰۰ واحد پولی که شما منتفع شدید مالیات دریافت می کند. حالا اگر این ۱۰۰ واحد پول، سود واقعی شما باشد خوب است اما اگر این ۱۰۰ واحد عایدی ملک، ناشی از تورم باشد، پس شما سودی نکردید که بخواهید مالیات آن را بپردازید، زیرا دچار تورمی هستید که در این ۱۰۰ واحد سود نهفته است.

بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه به شکل فعلی، یعنی مالیات بر مالیات تورمی .