فعالیت رنو در ایران چه منافعی دارد؟

بعد از برجام تعدادی از شرکت‌های خودروسازی جهان به ایران بازگشتند و بعضی هایشان فعالیت کاملاً جدیدی را در ایران شروع کردند، با حضور این شرکت‌ها طی دو سال بازار خودروی ایران متفاوت با قبل شده بود

اما پس از خروج آمریکا از برجام این شرکت‌ها بازار ایران را ترک کردند و حتی بسیاری از شرکت‌های چینی مثل برلیانس و جیلی هم که روابط گسترده مالی با آمریکا و اروپا دارند، همکاری با شرکای خود در ایران را متوقف کردند.

حالا برخی رسانه‌های ایران گزارش می‌دهند که این شرکت‌ها در پی حضور دوباره در بازار خودروی ایران هستند و در این بین ماجرای رنو تا اندازه ای جدی تر است و مسئولان ایرانی هم برای بازگشت این برند به ایران شوق و ذوق بیشتری نشان می دهند اما چرا؟  چرا با وجود اینکه رفتار این شرکت بعد از تحریم ها در قبال ایران نوعی بد عهدی بود باز هم ایران بیشترین چراغ سبز را به همین شرکت نشان می دهد؟ شاید برای جواب دادن به این سوال باید به چند موضوع بپردازیم.

اول اینکه در بخش خودروهای سواری رنو کلیدی‌ترین قرارداد را در صنعت خودرو ایران داشت و قرار بود به‌صورت مستقیم به تولید خودرو در ایران بپردازد و ایران را به کانون تولیدی خود در خاورمیانه تبدیل کند. به نظر برخی تحلیلگران این کار رنو می‌توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند. امید به کلید خوردن دوباره این پروژه شاید یکی از اصلی ترین انگیزه ها برای نشان دادن چراغ سبز به رنو باشد.

دلیل دیگر را شاید بتوان تعهد رنو به حفظ کیفیت محصولاتی که در ایران تولید می شد مربوط دانست، موضوعی که باعث محبوبیت محصولات این شرکت بین مردم شده است. در واقع یکی از دلایل محبوبیت محصولات رنو در ایران نظارت بی‌قید و شرط این خودروساز فرانسوی بر تولید قطعات در داخل ایران و همچنین نظارت بر خط تولید این محصولات است‌.

طرفداران رنو می گویند که در طول ۱۱ سال تولید محصولات رنو در ایران، برخلاف دیگر محصولات که دستخوش تغییرات و کاهش کیفیت شده‌اند، تغییری در کیفیت محصولات آن دیده نشده است. عده ای هم علاقه تصمیم گیران برای از سر گیری فعالیت رنو در ایران را به آماده بودن زیرساخت های تولید و مونتاژ محصولات آن مرتبط می دانند و می گویند غیر از پژو و البته سیتروئن که در رنو ادغام شده شروع فعالیت بقیه شرکت های اروپایی در ایران هزینه بیشتری دارد. ضمن اینکه آنها اصرار دارند بین برندهای کره ای و چینی یک برند اروپایی هم در ایران باشد.

اما کسانی که با تسهیل بازگشت رنو به ایران مخالف هستند بد عهدی این برند را یادآوری می کنند آن هم نه فقط برای خروج نا بهنگامش از ایران بلکه به دلیل بدقولی هایی که درباره گسترش خط تولیدش در ایران نشان داده بود.

 آنها استقبال مسئولان ایرانی از بازگشت رنو را هم به لابی گری و چانه زنی دلال ها ربط می دهند و می گویند بازار ایران باید برای برندهایی با کارنامه سفیدتر و البته شرایط منصفانه تر برای ایران آماده شود و برندها با رقابت اصولی به این بازار ورود کنند.