وضعیت واکسیناسیون و آمار فوتی های کرونا در افغانستان

شاید شما هم با دیدن تصاویری که از افغانستان منتشر می شود به این نکته توجه کرده باشید که تعداد بسیار زیادی از مردم ماسک نزده اند از طرفی وقتی آمار مرگ و میر را در این کشور مرور می کنیم به عددهای عجیبی بر می خوریم. دیروز در افغانستان فقط دو نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده اند و ۱۰۲ نفر هم به عنوان مبتلای جدید معرفی شده اند. این در حالی است که روند واکسیناسیون در افغانستان هم به شدت کند پیش می رود وتا کنون فقط یک درصد از جمعیت ۴۰ میلیونی افغانستان واکسن کرونا دریافت کرده اند.

مشابه همین شرایط را در دیگر کشور همسایه مان یعنی عراق می بینیم. این کشور دیروز ۵۰ فوتی و حدود ۳ هزار مبتلای جدید داشته است. ممکن است بگویید که این دو کشور به دلیل نا به سامانی های سیاسی و اقتصادی که به آن دست و پنجه نرم می کنند آمار درستی از تعداد فوتی ها و مبتلاهای تازه به دست نهادهای بین المللی نمی رسانند که البته نظر و ایده درستی است تا جایی که مثلا وقتی می خواهیم به درصد تست های مثبت کوویید نسبت به مجموع تست های گرفته شده نگاه کنیم می بینیم که افغانستان در جمع معدود کشورهایی قرار دارد که اطلاعات کافی در موردشان وجود ندارد.

عراق هم جزء کشورهایی است که هنوز امار دقیقی در درباره میزان واکسیناسیون منتشر نکرده است اما با همه اینها خبری از بروز همه گیری و حضور گسترده بیماری در این کشورها دیده نمی شود، خبری از پر شدن بیمارستان ها و دفن دسته جمعی فوتی ها نمی شنویم به همین دلیل هم برایمان سوال پیش می آید که راز حمله نکردن کرونا به این کشورها چیست؟ اینجاست که پای میانگین سنی جمعیت این کشورها و ارتباط آن با میزان مرگ و میر ناشی از کرونا به ماجرا باز می شود. میانگین سنی جمعیت در عراق ۲۱ سال و میانگین سنی جمعیت در افغانستان نزدیک ۱۸ سال است در حالی که این عدد برای ایران ۳۲ سال و برای کشورهایی که با موج های عجیب و غریب کرونا و فوتی های روزانه چند هزار نفر رو به رو بوده اند مثل ایتالیا و آلمان به ترتیب حدود ۴۷ و ۴۶ سال است!

بیایید به وضعیت مرگ و میر ناشی از کرونا در چند کشور جوان دیگر هم نگاهی بیندازیم مثلا نیجریه با میانگین سنی ۱۸ سال، دیروز فقط هشت فوتی و ۲۵۰۰ مبتلای جدید داشته است. البته در نظر داشته باشید که جوانی جمعیت اگرچه در چنین مواقعی می تواند به نفع کشورها تمام شود اما خودش نتیجه پایین بودن امید به زندگی و مرگ و میر افراد در سن پایین تر است و به همین دلیل کشورهایی با شرایط اقتصادی ضعیف میانگین سنی کمتری دارند.