به گزارش اکوایران، شرکت فولاد خوزستان مشابه سایر شرکت های صنعت فولاد کشور، در سال جاری با کاهش نرخ های فروش داخلی و صادراتی محصولات خود مواجه بوده است. ارزش بازاری سهام این شرکت در بورس تهران 36.5 هزار میلیارد تومان است و معاملات نماد فخوز در تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران به نمایش گذاشته می شود. این شرکت بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد و دومین قطب تولید فولاد خام در کشور می باشد. فولاد خوزستان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که در 12 فروردین سال 1368 افتتاح شده است. مجموع فروش این شرکت در 5 ماهه نخست سال 1401 حوالی 18 هزار میلیارد تومانی می‌شود که فاصله چندانی با فروش در مدت مشابه سال قبل ندارد این شرکت در 5 ماهه سال 1400 مبلغ فروش ماهانه حوالی 17 هزار و 800 میلیارد تومانی داشته است. گروه توسعه اقتصادی پایندگان با 46 درصد مالکیت این نماد به عنوان مالک اصلی این شرکت محسوب می شود. این شرکت با 40 درصد سهم شناوری در بازار بورس روی عدد 195 تومانی به ازای هر برگه سهم مورد معامله قرار می گیرد. آخرین افزایش سرمایه این شرکت مربوط به 8 شهریور ماه 1401 است که تعداد برگ سهم شرکت از رقم 120 میلیارد برگه سهم به 190 میلیارد برگه افزایش پیدا کرده است.

عملکرد مالی شش ماهه فولاد خوزستان در سال جاری

شرکت فولاد خوزستان در سال جاری به واسطه کاهش نرخ های فروش داخلی و خارجی خود مشابه سایر فولادسازان با مشکلاتی روبرو است. نرخ فروش داخلی بلوم و بیلت فولاد خوزستان نشان می دهد که این شرکت در شهریور ماه و مهر امسال با قیمت های کمتری به نسبت ماه مشابه در سال قبل فروش دارد.

نرخ فروش داخلی فخوز08.08

این کاهش نرخ فروش داخلی در حالی آسیب دو چندان برای فولاد خوزستان ایجاد می کند که این شرکت در نرخ های صادراتی خود نیز شرایط بدتری را تجربه می کند. نرخ فروش اسلب صادراتی د سال جاری به نسبت سال قبل کاهش داشته است. متوسط ماهانه این نرخ فروش در سال قبل 15.1 میلیون تومان به ازای هر تن بود اما در سال جاری با کاهش 9.2 درصدی به 13.7 میلیون تومان به ازای هر تن رسیده است. شرکت فولاد خوزستان در ماه های تیر و مرداد امسال به دلیل این کاهش نرخ ترجیح داد که از فروش صادراتی خود بکاهد زیرا نرخ های داخلی هنوز جذابیت اندکی داشتند اما در شهریور  و مهر ماه به خاطر کاهش نرخ های داخلی با وجود کمتر بودن نرخ صادراتی اسلب از 12 میلیون تومان مجبور شد صادرات خود را نیز به حالت قبل بازگرداند.

نرخ فروش صادراتی فخوز08.08

صورت های مالی شش ماهه امسال نشان می دهند که این شرکت با وجود افزایش 18 درصدی درآمد های عملیاتی خود که از افزایش میزان فروش این مجموعه نشأت می گیرد، کاهش شدیدی در سود ناخالص خود داشته است. افزایش 59 درصدی بهای تمام شده درآمد های عملیاتی در شش ماهه امسال به نسبت مدت مشابه در سال قبل باعث شده تا حاشیه سود ناخالص فخوز از 41.5 درصد نیمه ابتدایی سال گذشته به 21.1 درصد در شش ماهه امسال کاهش پیدا کند و باعث نزول 40 درصدی سود ناخالص شود. هزینه های عملیاتی فخوز افزایش 67 درصدی داشته است و باعث شده تا سود عملیاتی این مجموعه 50 درصد کمتر از شش ماهه 1400 باشد و به 3 هزار و 555 میلیارد تومان برسد. از طرفی کاهش 28 درصدی هزینه های مالی، افزایش قابل توجه درآمد های غیر عملیاتی و کاهش 19 درصدی هزینه مالیات این شرکت عملکرد بهتری را برای سود خالص شش ماهه فخوز به نسبت سود عملیاتی ایجاد کرد. شرکت فولاد خوزستان در شش ماهه سال قبل 6 هزار و 620 میلیارد تومان سود خالص به دست آورد اما در شش ماهه سال جاری با کاهش 44 درصدی تنها 3 هزار و 734 میلیارد تومان سود خالص به ثبت رساند.

عملکرد مالی شش ماهه فخوز08.08

سودآوری فصل بهار و تابستان فخوز در سال های اخیر

 شرکت فولاد خوزستان در بهار و تابستان سال 99 حاشیه سود خالص فصلی بیش از 25 درصد داشت و در دو فصل ابتدایی سال 1400 نیز این معیار را بالاتر از 30 درصد تجربه می کرد اما در سال جاری با وجود افزایش درآمد های فصلی خود نتوانست سود خالص مناسبی را کسب کند و در تابستان امسال تنها 656 میلیارد تومان سود خالص داشته است. این سود خالص اندک در حالی به دست آمده که در تابستان سال قبل فخوز 3 هزار و 78 میلیارد تومان سود خالص کسب کرده بود که 77 درصد بیشتر از سود خالص تابستان امسال است. روند حاشیه سود خالص فصلی فخوز در تابستان امسال شیب نزولی بیشتری گرفته و به 6 درصد رسیده است در صورتی که این معیار در تابستان سال 99 بیش از 37 درصد بوده است. روند فروش و سودآوری فولاد سازان نشان می دهد که صنعت فولاد شرکت در این روز ها با بحران فروش مواجه است و در صورتی که تدابیر درستی برای این صنعت حیاتی اندیشیده نشود، این بحران می تواند ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد کند.

سودآوری فخوز08.08