به گزارش اکوایران، امارات متحده عربی به‌زودی برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای جدید درخواست مناقصه خواهد کرد. اتفاقی که باعث می‌شود تعداد رآکتورهای هسته‌ای این کشور کوچک حوزه خلیج فارس، دو برابر شود.

به نوشته رویترز، امارات متحده عربی به عنوان شریک امنیتی آمریکا، نخستین کشور عربی محسوب می‌شود که یک نیروگاه هسته‌ای را راه‌اندازی کرده است. این کشور در سال 2021 میلادی، «نیروگاه هسته‌ای براکه» را که توسط کره جنوبی طرحی شده، در ابوظبی افتتاح کرد.

منابع به رویترز اعلام کرده‌اند امارات در نظر دارد در سال جاری میلادی و به‌طور بالقوه در چند ماه آینده، به دنبال این مناقصه باشد تا چهار رآکتور جدید بسازد.

این منابع همچنین اعلام کرده‌اند این کشور قصد دارد در سال جاری این مناقصه را درخواست کند تا فرآیند ساخت هر چه زودتر و در سال 2024 آغاز شود؛‌ اتفاقی که می‌تواند با توجه به نیازهای انرژی این کشور در سال‌های آتی، نیروگاه جدید را تا سال 2032 عملیاتی کند.

این منقاقصه برای هر پیشنهاددهنده بالقوه شامل شرکت‌های آمریکایی، چینی و روس باز خواهد بود و منابع آگاه به رویترز اعلام کرده‌اند کره جنوبی به عنوان پیشنهاددهنده مورد ترجیح امارات در نظر گرفته نمی‌شود.

روسیه یک بازیگر مطرح در حوزه ساخت رآکتور هسته‌ای محسوب می‌شود و در کنار آن چین وجود دارد که به‌سرعت در حال گسترش جاه‌طلبی‌های خود در بخش انرژی است.

اگر روسیه یا چین به عنوان سازنده نیروگاه هسته‌ای جدید امارات انتخاب شود، این اتفاق می‌تواند تنش‌هایی را میان واشنگتن و ابوظبی به وجود آورد. ایالات متحده در تلاش بوده پس از جنگ در اوکراین، مسکو را محدود کند و از سوی دیگر، گسترش روابط پکن با کشورهای حاشیه خلیج فارس با نگرانی فزاینده آمریکا همراه شده است.

امارات متحده عربی که در سال 2009 یک قرارداد همکاری انرژی هسته‌ای با آمریکا امضا کرد، می‌گوید که دارای یک برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیز است و تنها با اهداف مربوط به بخش انرژی و کاهش وابستگی خود به نفت این برنامه را مد نظر قرار داده است.

امارات یکی از کشورهایی بود که در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در دبی که در سال گذشته میلادی برگزار شد، قراردادی را امضا کرد که به‌موجب آن، تولید انرژی هسته‌ای در سطح جهان طی 30 سال آینده، سه برابر خواهد شد.

در نقاط دیگر خاورمیانه، مصر در حال توسعه نخستین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته می‌شود. عربستان سعودی خواهان یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی است اما تاکنون از امضای یک قرارداد همکاری با آمریکا خودداری کرده است؛ اتفاقی که باعث می‌شود این کشور نتواند به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد.

انتظار می‌رود نیروگاه هسته‌ای براکه، یک‌-چهارم از نیاز الکتریسیته امارات را برطرف کند. قرار است رآکتور چهارم و نهایی نیروگاه براکه در سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز کند تا فعالیت این نیروگاه به حداکثر ظرفیت خود برسد.

منابع اعلام کرده‌اند مکان‌های در حال بررسی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید شامل یک منطقه ساحلی در نزدیکی مرز با عربستان است. طبق اعلام این منابع، این نیروگاه ممکن است در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای براکه ساخته شود.