p90117945_highres_sir-henry-royce

فردریک هنری رویس (Frederick Henry Royce) در شهر آلوالتن نزدیک پیتربورو در انگلستان در ۲۷ مارس سال ۱۸۶۳ میلادی چشم به جهان گشود.

او آخرین فرزند یک آسیابان بود. آسیابانی که با از کارافتادن آسیابش، به لندن مهاجرت کرد. هنری که پدرش را در سن ۹ سالگی از دست داد و به مشاغل زیادی از قبیل پادویی، روزنامه‌فروشی و مسئول تلگراف‌خانه مشغول شد.

در زمانی که هنری شروع به کارآموزی در خط آهن بزرگ شمال کرد، یکی از عمه‌های او مخارج زندگی‌اش را پرداخت می‌کرد، ولی این کمک خرجی، کفاف زندگی را نمی‌داد و مشکلات مالی باعث شد او قرارداد کارآموزی را فسخ کند و در یک شرکت تولیدکننده ابزار مشغول به کار شود.

هنری که مهندسی برق علاقه زیادی داشت در اوقات فراغتش به مطالعه این دروس می‌پرداخت. اشتیاق او در کسب این مهارت، باعث شد تا در سال 1884 با همکاری ارنست کلارمونت، شرکت مهندسی برق و الکتریکی خود را در شهر منچستر تاسیس کند.

ارنست و هنری در سال ۱۸۹۴ شروع به ساختن جرثقیل‌های الکتریکی و دینام کردند. پس از وجود یک دوره رکود و با واردشدن رقبای آمریکایی و آلمانی، آنها تصمیم به تغییر تولیدات خود گرفتند و به سمت تولید موتور اتومبیل رفتند.

یک چهار چرخه دوسیلندر بسیار پرسروصدا حاصل اولین تلاش رویس در عرصه تولید اتوموبیل بود. هنری در سال 1903 میلادی دست به اعمال تغییرات عمده‌ای در طراحی و ساخت مدل فرانسوی آن زد. تغییراتی که هرچند منجر به موفقیت تجاری برای او نشد؛ اما یکی از مهم‌ترین گام‌های او در مسیر رسیدن به اهدافش بود.

سرمایه «رولز» به داد «هنری» رسید

چارلز استوارت رولز، پسر سوم لرد لینگاتوک، از فروش کالسکه‌های بدون اسبش به اشراف و اعیان لندن، پیشرفت و سود بسیار زیادی کسب کرده بود. چارلز پس از فروش کالسکه به تولید انواع اتومبیل و فروش آنها روی آورد.

رولز پس از دیدن اتوموبیل جدید هنری رویس، ملاقاتی را با او در منچستر ترتیب داد و خروجی این جلسه به قراردادی منجر شد که طی آن سرمایه رولز به اتوموبیل رویس رونق بخشید.

پس از انعقاد قرارداد بین هنری و چارلز، رویس خط تولید پنج نوع اتومبیل متفاوت را کلید زد. اتومبیل‌هایی که در نمایشگاه پاریس در دسامبر ۱۹۰۴ میلادی به نمایش عموم درآمدند. در همان زمان «رویس» و «رولز» موافقت کردند که اتومبیل‌های تولیدی خودشان را تحت عنوان «رولزرویس» تولید و روانه بازار کنند.

به این جمع دو نفره یک شریک سوم نیز اضافه شد؛ کلود جانسن. او بود که خط پیوند رویس و رولز نامیده می‌شد. جانسون راننده مسابقات اتومبیل‌رانی، اولین منشی کلوپ اتومبیل سلطنتی و مهندسی بسیار ماهر بود که تحت تاثیر نبوغ «رولزرویس» قرار گرفت و به شرکت‌ آنها پیوست.

مدل روح نقره‌ای (Silver Ghost) با موتور شش سلیندر خطی، اولین اتومبیلی بود که با این نام به فروش رسید. این اتوموبیل در سال ۱۹۰۶ تولید و در کمتر از یک سال به عنوان بهترین اتومبیل سال دنیا برگزیده شد. آرم کارخانه «رولزرویس» عبارت بود از یک زمینه سیاه که در آن دو حرف R انگلیسی روی هم نوشته شده و نشان دهنده ابتدای نام های رولز و رویس بود.

هنری رویس که در اواخر عمرش به کلی ناتوان و علیل شده بود، سرانجام در تاریخ ۲۲ آوریل ۱۹۳۳ چشم از جهان فرو بست. پس از درگذشت رویس به احترام مقام والا او در این کارخانه، آرم تمامی مدل های «رولزرویس» که تا آن سال با لعاب قرمز پوشیده می شد، به رنگ سیاه تغییر پیدا کرد.