به گزارش اکوایران، تصویب بسته کمک به اوکراین در کنگره آمریکا، امید را برای اینکه اوکراین همچنان می‌تواند در جنگ پیروز شود، احیا می‌کند. اما این رای هم‌چنین نشان داد که چگونه ممکن است دونالد ترامپ در انتخابات 2024 شکست بخورد.

پیروز تمامی رقابت‌ها

به نوشته دیوید فروم، تحلیل‌گر برجسته و نویسنده سخنرانی‌های جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده در روزنامه آتلانتیک،  ترامپ به مدت 9 سال بر حزب جمهوری‌خواه تسلط داشته است. سناتورها ممکن است از او متنفر باشند، فرمانداران ممکن است او را تحقیر کنند، اهداکنندگان پول ممکن است او را مسخره کرده باشند، رای دهندگان جمهوری‌خواه تحصیل‌کرده دانشگاه ممکن است علیه او اعلام مخالفت کرده باشند، اما این‌ها اصلا مهم نبوده است. تعداد کافی از پایگاه جمهوری‌خواهان از او حمایت کردند. همه یا در صف حامیان قرار گرفتند، یا از سیاست بازنشسته شدند، یا از حزب خارج شدند.

ترامپ البته در تمام دعواها پیروز نشد. در سال‌های 2019 و 2020، جمهوری‌خواهان سنا دو نامزد فدرال رزرو از طرف او، یعنی استفان مور و جودی شلتون، را رد کردند.

اما ترامپ تقریباً در هر مبارزه‌ای که مهم بود پیروز شد. حتی پس از 6 ژانویه 2021، جمهوری خواهان سنا از او در برابر محکومیت در دادگاه استیضاح محافظت کردند. پس از خروج ترامپ از قدرت، رهبران حزب همچنان با فانتزی او مبنی بر اینکه «واقعا» در انتخابات 2020 پیروز شده است، همراهی کردند. تلاش برای جایگزینی ران دیسانتیس یا نیکی هیلی به عنوان نامزد سال 2024 با شکست مواجه شد.

قیام هم‌حزبی‌ها در کنگره

در مورد کمک به اوکراین، ترامپ به مدت 16 ماه به خواسته خود رسید. زمانی که دموکرات‌ها در سال 2022 اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آوردند، چهار درخواست کمک جداگانه به اوکراین را تصویب کردند که مجموعاً 74 میلیارد دلار بود. به محض اینکه حزب ترامپ در ژانویه 2023 کنترل مجلس نمایندگان را به دست گرفت، کمک‌ها متوقف شد. همه مقامات جمهوری‌خواه فهمیدند: کسانی که می‌خواهند به ترامپ وفادار باشند باید در مقابل اوکراین قرار بگیرند.

کوین مک کارتی

در ابتدای سال جاری، ترامپ حتی توانست سخت‌ترین لایحه مهاجرتی که در دهه‌های اخیر دیده شده را، صرفاً برای اینکه جو بایدن را از پیروزی دو حزبی منع کند، نابود کند.

سه ماه بعد، حزب ترامپ در کنگره علیه او قیام کرده است.

شورش ضدترامپ و حامی اوکراین، در سنا آغاز شد. 22 جمهوری‌خواه برای تصویب کمک به اوکراین در ماه فوریه به دموکرات‌ها پیوستند. سپس جمهوری‌خواهان مخالف در مجلس نمایندگان تهدید کردند که اگر رئیس مجلس جمهوری‌خواه رای گیری را برنامه‌ریزی نکند، مجبور به رأی گیری خواهند شد. مایک جانسون، رئیس مجلس، از کمک به اوکراین حمایت کرد و در نهایت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان بین جناح‌های طرفدار اوکراین و مخالف اوکراین تقسیم شدند و طرح کمک به اوکراین با 311 رای موافق در برابر 112 رای به تصویب رسید. به فاصله کوتاهی، سنا با 79 رای موافق در برابر 18 رای مخالف این لایجه را تصویب کرد.

ترامپ، در حالی که شکست در انتظار متحدان ضداوکراینی‌اش بود، پیام خود را کمی تغییر داد. در 18 آوریل، او در شبکه اجتماعی تروث پستی نوشت و ادعا کرد که او نیز از کمک به اوکراین حمایت می‌کند: «همانطور که همه موافق هستند، بقا و قدرت اوکراین باید برای اروپا بسیار مهمتر از ما باشد، اما برای ما نیز مهم است!»

شکاف‌های نمادین، اما موثر

ترامپ هنوز در حال تلاش برای نامزدی مجدد است، و به دنبال تایید حتی از مقامات منتخب جمهوری خواه که به شدت از او متنفرند، نیز هست. اما شکاف‌های اتحاد نمایان است.

دونالد ترامپ مایک جانسون

برخی از این شکاف‌ها نمادین هستند. حتی پس از کناره‌گیری هیلی از رقابت‌های ریاست جمهوری در 6 مارس، حدود 13 تا 19 درصد از جمهوری خواهان همچنان در رقابت‌های جورجیا و ایالت واشنگتن در 12 مارس، آریزونا، فلوریدا، ایلینوی و اوهایو در 19 مارس؛ و در نیویورک و کانکتیکات در 2 آوریل برای اعتراض به او رای دادند.

شکاف‌های دیگر برای ترامپ اساسی‌تر و شوم‌تر هستند. جمع آوری کمک‌های مالی ترامپ به شدت از بایدن عقب افتاده است. در ماه مارس، بایدن بیش از دو برابر ترامپ پول نقد در اختیار داشت. نامزدهای جمهوری خواه سنا در رقابتی‌ترین انتخابات و نامزدهای مجلس نمایندگان نیز از همتایان دموکرات خود عقب هستند.

بهمن در راه

چقدر از اینها شخصاً مرتبط با ترامپ است؟ رای درباره اوکراین مهمترین سرنخ را می‌دهد. در اینجا موضوعی است که اعتقاد سنتی جمهوری‌خواهان به رهبری جهانی ایالات متحده مستقیماً با اشتیاق عجیب و شوم ترامپ برای روسیه ولادیمیر پوتین در تضاد است. و در این مسئله، جمهوری‌خواهان سنتی اکنون پیروز شده‌اند و شور و شوق عجیب ترامپ شکست خورده است.

دادگاه دونالد ترامپ

برای ایجاد یک بهمن بیش از یک سنگ در حال غلتیدن نیاز است. با این حال، رأی موافق اوکراین و ضد ترامپ در مجلس، سنگ بسیار بسیار بزرگی است. در مورد چیزی که به شدت برای او اهمیت داشت - که به نشانی از هویت حامیان ترامپ تبدیل شده بود - حزب خود ترامپ با دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا همکاری کرد تا شکست سختی را به او تحمیل کند. این مثال می‌تواند همه‌گیر شود.

جمهوری خواهان در سال 2018 مجلس نمایندگان را از دست دادند زیرا در مناطقی که زمانی در اختیار جورج اچ دبلیو بوش، نیوت گینگریچ و اریک کانتور بودند، شکست خوردند. آنها ریاست جمهوری سال 2020 را تا حد زیادی از دست دادند زیرا رای آنها در میان مردان سفیدپوست حومه شهر کاهش یافت. آنها در سال 2021 سنا را از دست دادند زیرا هزینه ترامپ برای آنها دو کرسی در جورجیا بود. آنها کرسی‌ها و فرمانداری‌های سنا را در سال 2022 از دست دادند، زیرا نامزدهایی با مارک ترامپ مانند بلیک مسترز و کاری لیک در آریزونا و داگ ماستریانو در پنسیلوانیا را معرفی کردند.

جمهوری خواهان بسیاری از هواداران خود را دلزده کردند و بهای سیاسی آن را پرداختند. آنها به دلیل خصومت ترامپ با اوکراین از خود بیگانه شدند و بهایش را سربازان و غیرنظامیان اوکراینی با خون و رنج خود پرداخت کردند.

مسائلی که قرار بود در مبارزات انتخاباتی باعث موفقیت ترامپ شود، ثابت شد که مضحک و نادرست است. تورم کاهش یافته است. جنایت کاهش یافته است. جمهوری‌خواهان با از بین بردن - به دستور ترامپ - بهترین توافق مهاجرتی که تا به حال دیده بودند، موضوع مهاجرت را کنار گذاشتند.

تلاش برای قرار دادن رسوایی‌های بایدن در مقابل رسوایی‌های ترامپ به یک شکست شرم آور تبدیل شد که بر اطلاعات یک جاسوس مظنون روس که متهم به دروغگویی به اف‌بی‌آی بود، متکی بود. و خود ترامپ هم اکنون با یک سری اتهامات کیفری در ایالت نیویورک محاکمه می‌شود. او با یک محاکمه فدرال هم روبرو است که احتمالاً از پاییز امسال شروع می‌شود، و در مورد اتهامات کیفری حتی شدیدتر ناشی از تلاش او برای لغو انتخابات 2020 است.

هر یک از این هشدارها و مشکلات ترامپ را تضعیف کرده است. او به حدی ضعیف شده است که دیگر نمی‌تواند کمک‌های اوکراین را در کنگره متوقف کند. اوکراین پیروز شد، ترامپ شکست خورد. این ممکن است یک الگوی تکرار شونده در سال جاری باشد.