به گزارش اکوایران، پنتاگون روز گذشته اعلام کرد که ایالات متحده اوایل ماه جاری موشک‌های دوربردی را به اوکراین تحویل داده است که دولت بایدن قبلاً از ارسال آن‌ها به دنبال دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خودداری کرده بود.

بایدن در ماه فوریه مخفیانه انتقال موشک‌های دوربرد ATACMS را برای استفاده در داخل خاک اوکراین تائید کرد. به گفته سرهنگ دوم گارون گارن، سخنگوی پنتاگون، موشک های ATACMS بی سر و صدا در بسته کمکی 300 میلیون دلاری که در 12 مارس اعلام شد گنجانده شد و در نهایت در اوایل ماه جاری به اوکراین تحویل داده شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، گارن با موکول کردن سؤالات در مورد استفاده از آن به ارتش اوکراین گفت: «در آن زمان برای حفظ امنیت عملیاتی اوکراین بنا به درخواست آنها، اعلام نشده بود که ما در حال ارائه این قابلیت جدید به اوکراین هستیم.»

دولت بایدن تا حدودی به دلیل نگرانی‌های آمادگی در برابر ارسال موشک‌های دوربرد مقاومت کرده بود. موشک‌های قدرتمند برای تولید به زمان و اجزای پیچیده نیاز دارند. سخنگوی این شرکت در ماه سپتامبر گفت که لاکهید مارتین که موشک‌های ATACMS را تولید می‌کند، در حال تولید کامل است و تقریباً 500 موشک در سال تولید می‌کند.

ایالات متحده در پشت صحنه برای رفع نگرانی‌های مربوط به آمادگی که شامل خرید بیشتر موشک‌های ATACMS و پر کردن ذخایر ارتش ایالات متحده بود، کار کرد.

سرگرد چارلی دیتز، سخنگوی پنتاگون، گفت: «در نتیجه، ما توانستیم با این تدارک ATACMS پیش برویم و در عین حال آمادگی فعلی نیروهای مسلح خود را نیز حفظ کنیم.»

یک مقام آمریکایی گفت، بایدن همچنین به تیم خود دستور داد تا پس از تهیه و استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک کره شمالی علیه اوکراین و حملات روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین، این اقدام را انجام دهند.

دیتز گفت: «ما به روسیه نسبت به دستیابی به موشک‌های بالستیک کره شمالی و از سرگیری حملات این کشور علیه زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین هشدار داده بودیم. با رفع نگرانی‌های آمادگی، توانستیم به هشدار خود عمل کرده و این قابلیت دوربرد را در اختیار اوکراین قرار دهیم.»

انتظار می‌رود تعداد بیشتری از این موشک‌ها در بسته کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین ارسال شود.

در پاییز گذشته، ایالات متحده برای اولین بار نوع میان برد سیستم موشکی ATACMS را به اوکراین فرستاد که می‌تواند به حدود 100 مایل برسد، در حالی که نسخه دوربردتر می‌تواند تا 190 مایل برسد.

مقامات اوکراینی به طور خصوصی و علنی از ایالات متحده خواسته‌اند تا موشک‌های دوربرد را که می‌تواند بیشتر عمق خاک روسیه را هدف قرار دهد، در اختیارشان بگذارد. مقامات آمریکایی قبلاً مقاومت کرده‌اند و به مسائل مربوط به عرضه و نگرانی در مورد تحریک بیشتر مسکو در صورت استقرار آنها اشاره کرده‌اند.