به گزارش اکوایران، روابط آمریکا و چین دوباره وارد تنش شده است. این در حالی است که دو طرف در شرایط اقتصادی نامساعدی قرار دارند و نمی‌توانند به سادگی از همکاری با یکدیگر دست بکشند.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین به تازگی گفته دو کشور یعنی آمریکا و چین باید به جای رقابت، به فکر شراکت با یکدیگر باشند. با این حال، به نظر می‌رسد دست یافتن به فضایی برای شراکت و همکاری قدری بعید است.

به لحاظ اقتصادی، دو کشور به یکدیگر وابستگی‌هایی دارند و لازم است برای ایجاد رشد و تحرک در اقتصاد خود، با هم مشارکت کنند. آمریکا به دلیل اینکه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد، بیشتر به ثبات با چین نیازمند است و چین هم برای تنوع‌بخشی به اقتصادی که وابسته به املاک و مسکن شده، نیازمند شریکی مثل آمریکاست. با این حال، مسائل سیاسی بسیاری وجود دارند که دست‌وپاگیر شده‌اند.

به تازگی آمریکا با ارسال کمک‌های نظامی به تایوان موافقت کرده است، یعنی به سرزمینی که چین به نوعی ادعای مالکیت بر آن را دارد. این مسئله منجر به خشم چینی‌ها شده است.

در مقابل، آمریکا هم چین را متهم به فعالیت‌های تجاریِ نامنصفانه کرده و در ضمن معتقد است کمک‌های چین به روسیه، باعث شده این کشور در نبرد با اوکراین دوام بیاورد.

این مسائل دست به دست هم داده‌اند و مشارکت و همکاری دو طرف را با یکدیگر، دچار چالش‌های عمیق و شدید کرده‌اند.

در ویدیوی بالا، توضیح داده‌ایم که چطور چین و آمریکا در دعوای لفظی با یکدیگر گرفتار شده‌اند و هم‌زمان تلاش دارند به سمت ثبات حرکت کنند. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که دو کشور راه درازی برای دستیابی به صلح و ثبات و همچنین همکاری با یکدیگر دارند.