به گزارش اکوایران، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز یکشنبه گزارش داد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای گفتگو درباره یک توافق دوجانبه گسترده و جنگ اسرائیل در غزه، دیدار کردند.

در این نشست در شهر ظهران عربستان «نسخه نیمه‌نهایی پیش‌نویس توافقنامه‌های راهبردی بین دو کشور که تقریباً در حال نهایی شدن است» بررسی شد.

به گزارش رویترز، واشنگتن و ریاض در مورد تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی به عنوان بخشی از یک توافق گسترده‌تر گفتگو کرده‌اند که ایالات متحده امیدوار است به عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل منجر شود.

در این بیانیه آمده است که رهبر عربستان و دستیار ارشد امنیتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا همچنین در مورد نیاز به یافتن یک مسیر معتبر برای ایجاد راه حل دو کشوری برای اسرائیل و فلسطینی‌ها، توقف جنگ علیه حماس در غزه و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه بحث کردند.

رویترز در اوایل ماه جاری گزارش داد حتی در شرایطی که عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان، به عنوان بخشی از «ابر توافق» خاورمیانه، دور از دسترس است، دولت بایدن و عربستان سعودی به دنبال نهایی کردن بخش هسته‌ای این توافق بوده‌اند.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد سالیوان برای گفتگو در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله غزه و تلاش‌ها برای دستیابی به صلح و امنیت پایدار در منطقه از عربستان سعودی و اسرائیل بازدید خواهد کرد.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، کاندیدای مناسبی برای یک پیمان هسته‌ای که معمولاً با هدف ساخت نیروگاه‌ها انجام می‌شود، نیست.

اما پادشاهی به دنبال تولید انرژی تجدیدپذیر قابل توجه و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تحت یک برنامه بلندمدت بلندپروازانه است، و در صورتی که ریاض روزی علیرغم پادمان‌هایی که در هر معامله با واشنگتن برای جلوگیری از این امر قید شده است، بخواهد به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، ممکن است خواهان تخصص هسته‌ای باشد.