به گزارش اکوایران، در بسته این هفته خبرهایی می‌خوانید از مجوزهایی که سازمان سینمایی صادر کرد تا مجوزی که ساترا صادر نکرد. همچنین حضور سینماگران ایرانی در جشنواره‌های جهانی و در گذشت دو چهره بزرگ ادبی از دیگر اخبار فرهنگی-هنری این هفته هستند.

صدور مجوز برای فیلم فریدون جیرانی و رفع توقیف «سینما متروپل»

سازمان سینمایی در نخستین روزهای حضور وزیر فرهنگ جدید در راستای عمل به وعده‌ شفاف‌سازی بار دیگر سامانه انتشار عمومی فهرست مجوزهای صادر شده سینمایی را باز کرد؛ سامانه‌ای که بجز اعلام رفع توقیف چند فیلم، از صدور بیش از ۹۰ مجوز فیلم سینمایی و غیرسینمایی در مرداد و شهریورماه خبر می‌دهد.

در این بین می‌توان به فریدون جیرانی برای فیلم «نام من، مینا»، ابراهیم ایرج‌زاد برای فیلم «شوهر ستاره» به تهیه‌کنندگی علی اوجی، احمد بهرامی برای فیلم «بالا ده» به تهیه‌کنندگی پیمان معادی، امید شمس برای «زوزه»، کاوه سجادی حسینی برای «نقطه کور»، سعید ملکان برای «حکیم»، مسعود اطیابی برای «قدرت» به تهیه‌کنندگی محمدحسین شایسته، محمدحسین فرح‌بخش برای «داماد فراری» اشاره کرد.

همچنین سهیل موفق برای ساخت فیلمی با نام «کفایت مذاکرات» به تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان پروانه ساخت گرفته است.

در بخش پروانه نمایش نیز به فیلم‌های توقیفی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر، «غیبت موجه» به کارگردانی عباس رافعی و نیز فیلم‌های «بی‌تار» جمیل رستمی و «مهمانی از کارائیب» به تهیه‌کنندگی شهرام گیل‌آبادی می‌توان اشاره کرد.

بازگشت سعید روستایی بر پرده سینما با «زن و بچه» پس از حواشی «برادران لیلا»

سامانه انتشار عمومی فهرست مجوزهای صادر شده سینمایی، در بخش پروانه ساخت از درخواست سعید روستایی برای ساخت فیلم «زن و بچه» به تهیه‌کنندگی جمال ساداتیان خبر می‌دهد.

سعید روستایی، 11شهریورماه با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود، از نگارش فیلمنامه «زن و بچه» خبر داد.

ساخته پیشین روستایی -برادران لیلا- در ۲۵ مه ۲۰۲۲ (4 خرداد 1401) بدون کسب پروانه نمایش در جشنواره کن 2022 به نمایش درآمد؛ پس از آن نیز در جشنواره مونیخ شرکت کرد. این فیلم در جشنواره کن برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم شد.

وزیر ارشاد وقت نیز دراین خصوص موضع گرفت و تاکید کرد: از عوامل فیلم خواسته شد مجوز بگیرند و سازمان سینمایی هم این را به عوامل فیلم اعلام کرده بود اما توجه نشد. ما مکلف به اجرای آیین‌نامه‌ای هستیم که در سازمان سینمایی است و بنا ‌بر ‌این است که فیلم اکران نشود.

در نتیجه برادران لیلا توسط سازمان سینمایی کشور توقیف شد. این فیلم در اسفند ۱۴۰۱ به‌صورت غیررسمی در اینترنت پخش شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران نیز در 24 مرداد 1402، سعید روستایی را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

حال پس از پشت سرگذاشتن دو سال، روستایی در حال آماده کردن چهارمین فیلمنامه خود است.

۴ سریال از ساترا مجوز گرفتند؛ منوچهر هادی، نه!

صد و پانزدهمین جلسه شورای صدور مجوز تولید سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با دستور کار بررسی چهار طرح و یک فیلمنامه سریال برگزار شد. 

در این جلسه طرح‌های «زویا» به نویسندگی محمدرضا گوهری و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، «مات» به نویسندگی مرتضی اصفهانی و تهیه‌کنندگی علی طلوعی، «جزر و مد» به نویسندگی امیرعباس پیام و تهیه‌کنندگی مهران مهام، «به خاطر شادی» به نویسندگی آزاده محسنی‌کوپایی و تهیه‌کنندگی علی طلوعی مورد بررسی قرار گرفتند و با آغاز نگارش فیلمنامه، مشروط به اعمال برخی از ملاحظات محتوایی موافقت شد.

همچنین در این جلسه فیلمنامه سریال «زرافه» به تهیه‌کنندگی سعید مرادی و کارگردانی منوچهر هادی بررسی و مقرر شد فیلمنامه مذکور پس از اعمال اصلاحات، مجدداً بررسی و در صورت رعایت نکات شورا، مجوز تولید برای آن صادر شود.

خبر مرتبط
پالس مثبت سخنگوی دولت برای رفع ممنوع‌الکاری هنرمندان/ گزینه ایران در اسکار مشخص شد؟

اکوایران: در بسته اخبار فرهنگی این هفته (2 شهریور - 8 شهریور) نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای فرهنگی-هنری کشور رخ داده است.

لیلا حاتمی و حامد بهداد در جشنواره سینمایی در ایتالیا

فیلم سینمایی «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی در چهارمین حضور بین‌المللی خود در بیستمین دوره جشنواره فیلم لوکای ایتالیا به نمایش درمی‌آید.

این فیلم که لیلا حاتمی و حامد بهداد در آن نقش‌آفرینی می‌کنند، پیش‌تر نیز برنده جایزه پرده بزرگ بهترین فیلم از پنجاه و سومین دوره جشنواره فیلم روتردام شده و در جشنواره فیلم ترانسیلوانیا رومانی نیز به عنوان بهترین پرفورمنس و اجرای بازیگران مورد تحسین قرار گرفت.

‌‎همچنین حسن پورشیرازی برای بازی در این فیلم سینمایی جایزه‌ بهترین بازیگر مرد بیست و سومین دوره‌ی فستیوال فیلم ترانسیلوانیا رومانی را از آن خود کرده است. 

این فیلم همچنین برنده‌ جایزه بهترین فیلم در جشنواره فیلم گالوی ایرلند نیز شده است.

فیلم کوتاه سعید نجاتی در راه آلبانی

فیلم کوتاه «باران آهسته می‌بارد» به کارگردانی سعید نجاتی در پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان «AniFestROZAFA» آلبانی به رقابت می‌پردازد. این فیلم محصول تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران دفتر قم و شهرداری ازمیر ترکیه است.

هیات داوران بین المللی جشنواره AniFestROZAFA 2024 با همکاری انجمن فیلم کودک اروپا ECFA تشکیل می‌شود و ارزیابی فیلم‌ها توسط هیات داوران بین المللی و توسط هیات داوری ویژه متشکل از 23 کودک 8 تا 12 ساله انجام خواهد شد. فیلم برنده جایزه «ECFA» نیز در جشنواره برلین در فوریه 2025 رقابت خواهد کرد.

پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان «AniFestROZAFA» از ۲۳ تا ۲۶ آبان برابر با ۱۳ تا ۱۶ نوامبر ۲۰۲۴ برابر در اسکودرا آلبانی برگزار خواهد شد.

دعوت فیلم کوتاه «کُر» به تلوراید

فیلم کوتاه «کُر» به کارگردانی سامان حسین‌پور و تهیه‌کنندگی فیلیپ ریتلر و سامان حسین‌پور، محصول مشترک ایران و سوئیس در ادامه حضور جهانی خود به پنجاه و یکمین جشنواره فیلم تلوراید در آمریکا راه یافت.

جشنواره بین‌المللی فیلم تلوراید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و معتبرترین رویدادهای سینمایی شناخته می‌شود.

پنجاه و یکمین جشنواره فیلم تلوراید از تاریخ ۳۰ آگوست تا ۲ سپتامبر ۲۰۲۴ (۹ تا ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۳) در شهر تلوراید در ایالت کلرادو آمریکا برگزار شد.

نمایش فیلم سینمایی «هیوا» در موزه سینما به یاد رسول ملاقلی‌پور

همزمان با زادروز زنده یاد رسول ملاقلی پور فیلم سینمایی «هیوا»، شنبه 17 شهریورماه در موزه سینما نمایش داده می‌شود.

فیلم سینمایی «هیوا»، محصول سال 1377، در هفدهمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم ، بهترین کارگردانی (رسول ملاقلی‌پور) ، دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد (جمشید هاشم‌پور) ، بهترین صدابرداری (بهمن اردلان)، بهترین فیلمبرداری (بهرام بدخشانی) ، بهترین طراحی صحنه (علی فداکار) ، بهترین طراحی صحنه (بهناز نازی)  و تقدیر برای بهترین تدوین (حسین زندباف) شده است.

خبر مرتبط
از اکران آثار مهرجویی و گلستان در زوریخ تا برگزیده شدن فیلم نوید محمدزاده در کانادا

در بسته اخبار فرهنگی این هفته (26 مرداد - 1 شهریور) نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای فرهنگی-هنری کشور رخ داده است.

درگذشت استاد تمام زبان و ادبیات فارسی

دوشنبه -12 شهریور- جلیل تجلیل، مترجم، مصحح و استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران در ۹۰ سالگی به علت  کهولت سن و عوارض ناشی از آن از دنیا رفت.

درگذشت محمدعلی بهمنی

محمدعلی بهمنی، شاعر و ترانه‌سرای ایرانی که در ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ دچار خونریزی مغزی شده بود، پس از چند روز بستری بودن، سرانجام در ۹ شهریورماه و در سن ۸۲ سالگی چشم از جهان فروبست. او به عنوان یکی از پیشگامان غزل پست مدرن شناخته می‌شود.

بهمنی در سال ۱۳۷۸ به عنوان بهترین غزل‌سرای کشور انتخاب و در سال ۱۳۸۵ نیز در اولین دوره جشنواره شعر فجر، در بخش شعر کلاسیک، به همراه حسین منزوی برگزیده شد.

171368288